آرتروسکوپی شانه

آسیب های شانه چیست؟

بهترین درمان برای آسیب های شانه چیست؟

آیا درمان آرتروسکوپی شانه روشی موثر می باشد؟

در ادامه با ما همراه باشید تا درباره آسیب های شانه و روش درمانی آرتروسکوپی شانه مطالبی را ارائه دهیم.

بهترین-متخصص-ارتوپد-در-کرج

آسیب های شانه در چه افرادی رخ می دهد؟

آسیب های شانه معمولا در دو طیف از افراد جامعه رخ می دهد.

• ورزشکاران: در ورزشکاران اغلب در اثر ضربات ناشی از ورزش آسیب های شانه رخ می دهد به خصوص در ورزش های قدرتی مانند بدنسازی، جودو و کشتی. آسیب های شانه در ورزشکاران معمولا به دو دسته تقسیم می شوند.

دسته اول آسیب هایی هستند که همراه با پارگی کامل در عضلات و تاندون های اطراف شانه هستند .

دسته دوم هم آسیب هایی هستند که به طور ناکامل رخ می دهند و به عنوان آسیب های پارشیال شناخته می شوند.

• افراد میانسال و سالمندان: در افراد مسن و میانسال معمولا به دنبال بلند کردن وسایل سنگین مانند چمدان و یا حرکات تکرار شونده مانند کار کردن به طور مداوم با چکش یا ابزارهای دیگر، آسیب دیدگی های شانه رخ می دهد.
درمان آسیب های شانه نیازمند مهارت بالایی می باشد و لازم است بیمار قبل از این عمل با یک سری نکات مهم آشنا شود. دکتر هومن جولایی متخصص ارتوپد و جراح ارتوپد آرتروسکوپی شانه  را با تخصص ویژه ای انجام می دهد. جهت مشاوره و رزرو وقت قبلی می توانید با شماره هایی که در داخل سایت است تماس حاصل فرمائید . همچنین می توانید به پیج اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

علائم آسیب های شانه

معمولا آسیب دیدگی های ناحیه شانه در افراد جوان و میانسال دارای نشانه های یکسانی می باشد که برخی از این علائم عبارتند از:

• شنیده شدن صدا از مفصل شانه به هنگام حرکات شانه
  • احساس درد به هنگام حرکات شانه که معمولا بیمار دچار درد در اثر برداشتن اجسام یا به هنگام حرکات ناحیه شانه می شود.

عوارض آسیب های شانه

در صورتی که درمان اصولی و به موقع بر روی مفصل آسیب دیده شانه صورت نگیرد فرد به تدریج دچار عوارضی مانند آرتروزهای شدید شانه، درد شدید شانه و خشکی شدید شانه (Frozen Shoulder) می شود.

خشکی شانه به این صورت است که بیمار دچار درد و محدودیت شدید در حرکات می شود به طوری که بیمار حتی کارهای شخصی خودش مانند شانه کردن و لباس پوشیدن را قادر به انجام نخواهد بود. خوصیت این نوع درد  به این صورت است که به هنگام شب درد بیمار شروع می شود و شدت بیشتری می گیرد.

درمان آسیب های شانه

در حال حاضر روش های متعددی در درمان آسیب دیدگی های شانه وجود دارد و عموما درمان به صورت غیرجراحی انجام می گیرد. از آنجایی که برخلاف زانو بر روی مفصل شانه وزن به طور مستقیم قرار نمی گیرد بنابراین نوع درمان آسیب های شانه با درمان آرتروز زانو و سایر آسیب دیدگی های زانو متفاوت می باشد.

درمان اصولا شامل درمان های دارویی، استفاده از داروهای غضروف ساز و یا مکمل های موثر در درمان غضروف های زانو می باشد.

همچنین فیزیوتراپی در درمان آسیب های شانه و آرتروز شانه موثر می باشد.

آرتروسکوپی-شانه

علاوه بر آن در درمان آسیب های شانه از تکنیک های نوین مانند آرتروسکوپی شانه استفاده می شود که در میان عموم مردم به نام لیزر شانه شناخته می شود. متخصص ارتوپدی در آرتروسکوپی شانه بدون برش جراحی، از طریق دستگاه آرتروسکوپ اقدام به ترمیم آسیب های شانه می نماید. آرتروسکوپی شانه اغلب در مواردی انجام می گیرد که آسیب های شانه بسیار وسیع می باشد و پارگی های وسیعی رخ داده است و این نوع درمان اصولا در جوانان و ورزشکاران انجام می گیرد اما در افراد میانسال سعی بر این است که از درمان های جراحی استفاده نشود. همچنین ورزشکارن پس از یک ماه می توانند مجددا به ورزش حرفه ای خود ادامه دهند.

مدت زمان آرتروسکوپی شانه حدود ۳ ساعت می باشد.

مزایای آرتروسکوپی شانه

• این روش کاملا بی خطر و قابل اطمینان می باشد.
  • آرتروسکوپی شانه به صورت سرپایی انجام می گیرد.
  • بیمار نیاز به بستری شدن پس از جراحی ندارد.
  • دوره نقاحت بیمار کوتاه است و بنابر تشخیص جراح ارتوپد می تواند دو هفته پس از جراحی به محل کار خود بازگردد.

نتیجه گیری

همانطور که بیان کردیم آسیب دیدگی های شانه بسیار شایع هستند. علائم آن عموما به صورت درد، محدودیت در حرکات شانه و یا درد به هنگام انجام حرکات روزمره می باشد.

درمان آسیب های شانه اصولا به صورت غیرجراحی هستند مگر در موارد خاص که آرتروسکوپی شانه در افراد جوان و ورزشکاران توسط جراح شانه  انجام می گیرد.

8 + هفت =