عمل آزاد سازی عصب دست

گرفتگی عصب دست یک عارضه بسیار شایع در میان دیگر عارضه های مفصلی است که می تواند درد بسیاری را به فرد القاء کند.

این گونه گرفتگی های عصبی در دست، نشان از وجود سندرومی است، سندرومی تحت عنوان تونل کارپ که موجب گرفتگی عصب دست می شود. برای درمان چنین عارضه های باید به یک متخصص و جراح ارتوپد مراجعه کرد.

البته که این گونه گرفتگی ها ممکن است در هر عضله ای ایجاد شو د و به راحتی تسکین نمی یابد و می  تواند موجبات آزار افراد را فراهم کند. تقریباٌ همه انسان ها ممکن در طول عمر زندگی خود حداقل یک بار به طور دائم یا موقت دچار چنین عارضه ای شده اند. در سال های اخیر عمل آزاد سازی عصب دست، یکی از عمل های موفقیت آمیز در زمینه ارتوپدی شناخته شده است، بنابراین با خیالی آسوده برای درمان گرفتگی عصب دستتان اقدام کنید و از عمل جراحی نترسید.

گرفتگی عصب دست  و سندروم تونل کارپال چیست؟

تونل کارپال: یک گذرگاه باریک در مچ دست است که عرض آن تقریباٌ نیم اینچ است، کف و طرف تونل، توسط استخوان های مچ دست به نام استخوان های کارپ حمایت می شوند.

سندروم تونل کارپال زمانی رخ می دهد، که فشار زیادی بر عصبی به نام مدیان که درون تونل کارپال وجود دارد، وارد شود و این اعصاب تحت فشار قرار بگیرند و دچار تنگی یا گرفتگی شوند.

عمل-آزاد-سازی-عصب-دست

علائم گرفتگی اعصاب دست

درد، بی حسی، سوزن سوزن شدن دست، احساس ضعف در ناحیه دست، وارد شدن شوکی به دست یا پا، لرزش، ناتوانی در انجام کار های روزانه می تواند از دیگر علائم سندروم تونل کارپال باشد.

علت گرفتگی عصبی دست چیست؟

عوامل مختلفی در ایجاد چنین عارضه ای دخیل است که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

1. وراثت و ژنتیک، یک عامل مهم در ایجاد گرفتگی عصب دست است.
  2. استفاده بیش از حد توان از دست، می تواند در طولانی مدت چنین عارضه ای را ایجاد کند.
  3. بارداری و دیگر تغییرات هورمونی می تواند باعث تورم شود که در اثر تورم فشاری بر روی عصب مدیان وارد می شود و گرفتگی رخ می دهد.
  4. داشتن بیماری خاصی مانند: دیابت، آرتریت روماتوئید و عدم تعادل غده تیروئید، از دیگر عوامل بروز چنین عارضه است.

تشخیص سندروم تونل کارپال چگونه ممکن است؟

برای تشخیص چنین عارضه ای در ابتدا با مشاهده علائم مشابه علائمی که در متن فوق ذکر شد، می توانید برای تشخیصی بالینی و معاینات فیزیکی به متخصص و جراح ارتوپدی در کرج مراجعه کرده و هر چه زودتر بیماری را در همان مراحل اولیه  درمان کرده، در غیراین صورت با وخامت بیماری، درمان نیز مشکل تر خواهد شد.

درمان گرفتگی عصب دست از طریق آزاد سازی آن

درمان در اثر تشخیص زود هنگام می تواند بدون جراحی انجام شود، از طریق بستن آتل و بریس هایی که دست را ثابت نگه داشته و از خم و راست شدن دست که درد را تشدید می کند، جلوگیری کرده، در دراز مدت می تواند درمان شود.

اما در صورتی که بیماری پیشرفت کرده و رو به وخامت رفت دیگر چنین درمان هایی جوابگو نیست و باید از روش عمل جراحی آزاد سازی عصب دست استفاده کرد، تا درمان کامل شود. در این نوع جراحی با برش کوچکی در قسمت کف دست تنگی تونل کارپال را از بین می برند که منجر به آزاد سازی عصب دست می شود.

دکتر هومن جولایی متخصص ارتوپدی در کرج و تهران درمان بیماری های زانو، لگن، ستون فقرات و… را با تخصص ویژه ای انجام می دهد. جهت مشاوره با دکتر هومن جولایی و رزرو وقت قبلی می توانید با شماره هایی که در داخل سایت است تماس حاصل فرمائید . همچنین می توانید به پیج اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

اقدامات قبل از عمل آزاد سازی عصب دست

• سعی کنید بهترین متخصص ارتوپدی را انتخاب کنید، زیرا در غیر این صورت متحمل خسارات جبران ناپذیری می شوید.
  • قبل از انجام عمل جراحی حتماٌ در خصوص چنین عملی تحقیق کرده و با دیدی واقع گرایانه به سمت اتاق عمل بروید.
  • از یک هفته قبل از استعمال دخانیات و هرگونه مواد مخدر و مشروبات الکلی خودداری کنید.
  • در روز عمل حتما فردی را تحت عنوان همراه در کنار خود داشته باشید تا بتواند در رسیدگی به امور جاری به شما کمک کند.
  • در روز عمل لباس های گشاد و راحتی بپوشید.
  • در روز عمل ناشتا باشید، یعنی از 8-12 ساعت پیش از عمل چیزی نخورید و ننوشید.
  • با فردی که برای تان امن است و می توانید از او آرامش دریافت کنید پیش از عمل با او صحبت کنید تا استرس و اضطراب ناشی از ورود به اتاق عمل کاهش یابد.
  • از مدت ها قبل از عمل سعی کنید غذا های سالمی مصرف کنید و از خوردن غذاهای فست فودی و چرب اجتناب کنید.
  • اگر سابقه بیماری خاصی دارید یا از نسخه خاصی پیروی می کنید حتما با جراح خود در میان بگذارید.
  • اسناد و مدارک پزشکی و نتایج تمامی آزمایشات انجام شده را به همراه داشته باشید.

مراقبت های بعد از عمل جراحی عصب دست

این نکات جمع آوری شده برای آگاهی بیشتر بیماران است که دکتر جولایی جراح ارتوپد در کرج، در گرد آوری آن نیز به ما یاری کردند، باشد که همیشه پیروز و سعادت مند باشند.

مراقبت های بعد از عمل جراحی آزادی سازی عصب دست، موارد زیر را شامل می شود که رعایت هر کدام از آن ها اهمیت و تاثیر بسیاری در روند بهبودی بیمار دارد.

توجه داشته باشید، این عمل یک عمل سرپایی و سبک بوده است و نیازی به اقامت در بیمارستان ندارد. می توانید بعد از اتمام عمل جراحی و گذراندن مراحل روتین و ریکاوری به منزل خود بازگردید و باقی دستورات و نکات مراقبتی را در خانه دنبال کنید تا هر چه سریع تر به بهبودی دست یابید.

بعد از عمل جراحی برای در محل جراحی شده باید از ایمپلنت ها استفاده کنید که با تجویز جراح مورد استفاده قرار می گیرد. برای کاهش تورم و التهاب حاصله از عمل جراحی از کمپرس یخ استفاده کنید.

*توجه داشته باشید اگر درد دارید می توانید با مشورت از پزشک خود از دارو های مسکن استفاده کنید.

نتیجه گیری

و در آخر همانطور که گفته شد باید به نکات مراقبتی و قبل و بعد از جراحی عمل نموده تا درمانی موفقیت آمیز داشته باشید و دوران نقاهت راحتی را سپری کنید. هم چنین در تمامی بیماری ها سعی کنید درمان ر ا به تعویق نیاندازید و اینطور فکر نکنید که حالا به مروز زمان خوب می شود، نه این طور نیست، خوب که نمی شود که هیچ بدتر هم می شود و دیگر درمان های ساده جوابگو نمی باشد.