آمادگی های قبل از عمل جراحی زانو

بررسی ساختار زانو و بیماری های آن

مفصل زانو قسمتی از بدن است که استخوان ران را به استخوان ساق پا متصل می کند و کمک می کند تا پاها خم و راست شوند. شایع ترین دلیل تعویض مفصل زانو، التهاب مفاصل می باشد که باعث اختلال در حرکت و درد و گرفتگی عضلات می شود. همچنین ممکن است بیماری های دیگری از جمله آرتریت ناشی از رماتیسم، عفونت استخوان هم منجر به آسیب به مفاصل زانو و تعویض مفصل زانو شود.

آمادگی-های-قبل-جراحی-زانو

جراحی تعویض مفصل زانو چگونه انجام می شود؟

در جراحی تعویض مفصل زانو، جراح یک مفصل مصنوعی را جایگزین مفصل تخریب شده زانو می کند.

در این جراحی، جراح شکافی ایجاد می کند سپس ماهیچه ها را از مفصل زانو جدا می کند. سپس جراح ارتوپد غضروف ها و استخوان های آسیب دیده را برمی دارد و  مفصل مصنوعی را جایگزین آن میکند تا باعث بهبود عملکرد در زانوهای شما شود.

انجام جراحی تعویض مفصل نیازمند مهارت بالایی می باشد و لازم است بیمار قبل از این عمل با یک سری نکات مهم آشنا شود. دکتر هومن جولایی متخصص ارتوپد و جراح ارتوپد تعویض مفصل زانو را با تخصص ویژه ای انجام می دهد. جهت مشاوره و رزرو وقت قبلی می توانید با شماره هایی که در داخل سایت است تماس حاصل فرمائید .

نکاتی که لازم است بیمار قبل از عمل تعویض مفصل زانو با آنها آشنا باشد.

قبل از اینکه بیمار بخواهد اقدام به عمل تعویض مفصل زانو کند نیاز است تا بیمار با اقدامات بعد از عمل آشنا شود.

• بیماران معمولا یک روز قبل از جراحی در بیمارستان بستری می شوند چون ممکن است لازم باشد چند پزشک مشاور بیمار را معاینه کنند.
  • عمل جراحی معمولا یک ساعت تا یک ساعت و نیم زمان می برد چون این جراحی حساس است و نیاز است جراح ارتوپد دقت بالایی در زمان عمل داشته باشد.
  • بیمار معمولا 2 ساعت قبل از جراحی به اتاق عمل برده می شود و پس از جراحی هم حدود 2 ساعت در اتاق ریکاوری می ماند تا وضعیت قلب، ریه و فشار خون بیمار کنترل شود.
  • روز عمل بیمار باید کاملا استراحت کند ولی یک روز پس از عمل بهتر است بیمار به کمک یک فیزیوتراپیست با واکر یا عصا راه برود.
  • در جراحی های پیچیده تر بهتر است بیمار تا مدتی فشار کمتری به زانویی که جراحی شده است وارد کند.
  • معمولا 48 ساعت پس از جراحی بیمار از بیمارستان مرخص می شود.
  • نیاز است هر بیمار با توجه به شرایط و میزان پیچیدگی عمل تعویض مفصل زانو تا مدتی از واکر یا عصا استفاده کند که حداقل این زمان دو هفته می باشد.
  • نیاز است پانسمان زخم بین 10 روز تا دو هفته باقی بماند و پس از این مدت بخیه ها کشیده می شوند و نیازی به پانسمان مجدد نیست.
  • درد مفصل زانو بلافاصله بعد از جراحی از بین میرود و تنها درد ناشی از زخم محل جراحی تا مدتی باقی می ماند.
  • حدودا پس از دو هفته بعد از عمل می توان به محل کار برگشت.
  • بهتر است تا دو ماه پس از عمل، رانندگی نکنید.
  • پس از اینکه بیمار توانست بدون عصا راه برود تا مدتی می لنگد که علت این لنگیدن معمولا ضعف عضلات لگن است و به تدریج در چند ماه پس از جراحی با نرمش هایی که پزشک تجویز می کند برطرف می شود.