بیماری های ستون فقرات

آیا تاکنون درد دیسک کمر را داشته اید؟ با علام بیماری های ستون فقرات آشنا هستید؟ روش های درمان این بیماری ها را می شناسید؟

در ادامه با ما همراه باشید تا این موضوع را به طور کامل برایتان شرح دهیم.

یکی از بیماری های شایع در زندگی روزمره که به خصوص در زندگی صنعتی هم بیشتر اتفاق می افتد بیماری های ستون فقرات می باشد. این بیماری ها در افراد میانسال و حتی جوانان ممکن است به وجود آید.

در حال حاضر بیماری های ستون  فقرات به شکل دیسک گردن و دیسک کمر هستند طوری که آمار نشان می دهد تقریبا ۸۰ درصد افراد یک بار در طول زندگی خود دچار کمردرد و به طبع آن دچار دیسک کمر خواهند شد ولی بیماری های ستون فقرات بیشتر از این نظر اهمیت دارند که قسمت فعال جامعه یعنی افراد جوان و میانسال را درگیر می کند بنابراین از نظر اقتصادی برای جامعه بسیار مهم است که این بیماری ها درمان شوند.

همانطور که ذکر شد مهمترین بیماری های مربوط به ستون فقرات دیسک کمر و دیسک گردن می باشند که در این میان دیسک کمر شیوع بیشتری دارد و از آن به عنوان بیماری زندگی ماشینی یاد می شود.

برخلاف تصور مردم بیشترین حالتی که به کمر افراد فشار وارد می کند حالت نشسته می باشد که در افرادی که به مدت طولانی می نشینند مانند کارمندان، خیاط ها یا افرادی که به مدت طولانی رانندگی می کنند بیشترین فشار به ناحیه کمر اعمال می شود به طوری که این فشار از فشار در حالت ایستاده نیز بیشتر می باشد. عارضه نشستن طولانی مدت و عدم تحرک کافی، وارد شدن فشار بر روی مهره های کمر به خصوص مهره های تحتانی می باشد که نتیجه آن فشار بر روی دیسک های ناحیه کمر و بیماری دیسک کمر می باشد.

بیماری-های-ستون-فقرات

علائم دیسک کمر

از علائم اصلی دیسک کمر، ایجاد کمردرد و انتشار این درد به پاها حتی تا نوک انگشتان پا می باشد که این علائم با نام سیاتیک یا سیاتالژی نیز شناخته می شوند که به صورت درد منتشر به پاها، حالت گزگز، مور مور، به خواب رفتن پاها و یا در مراحل پیشرفته بیماری به صورت احساس ضعف در پاها خود را نشان می دهد.

تشخیص دیسک کمر

مهمترین روش تشخیص دیسک کمر انجام ام آر آی می باشد و انجام آن هیچ عارضه ای برای بدن ایجاد نمی کند چون هیچگونه اشعه ای ندارد و حتی در بسیاری از موارد خانم های باردار هم می توانند ام آر آی انجام دهند.

درمان بیماری های ستون فقرات  نیازمند مهارت بالایی می باشد و لازم است بیمار قبل از این عمل با یک سری نکات مهم آشنا شود. دکتر هومن جولایی متخصص ارتوپد و جراح ارتوپد درمان بیماری های ستون فقرات را با تخصص ویژه ای انجام می دهد. جهت مشاوره و رزرو وقت قبلی می توانید با شماره هایی که در داخل سایت است تماس حاصل فرمائید . همچنین می توانید به پیج اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

درمان دیسک کمر

مهمترین نکته ای که در ارتباط با دیسک کمر باید به آن توجه کنید این است که دیسک کمر در ۹۰ درصد موارد نیازی به جراحی ندارد و تنها در ۱۰ درصد موارد نیاز به جراحی می باشد.

عمدتا اقدامات درمانی که در درمان دیسک کمر به کار می روند شامل دو دسته هستند که باید هماهنگ با یکدیگر انجام شوند تا نتایج دلخواه حاصل شود.

• داروهایی که پزشک برای بیمار تجویز می کند.
  • رعایت کردن نکاتی از جانب بیمار

داروهایی که برای درمان دیسک کمر تجویز می شوند شامل داروهای ضدالتهاب و داروهایی به منظور تقویت سیستم عصب می باشد. این داروها دسته های مختلف دارویی دارند و در حال حاضر داروهای جدیدی وارد بازار شده اند که بسیار موثرتر نسبت به داروهای قدیمی هستند و به درمان دیسک کمر بسیار کمک می کنند.

درمان های دیسک کمر شامل درمان های فیزیوتراپی، آب درمانی و حرکات اصلاحی نیز می توانند باشند که عموما توسط پزشک و با همکاری فیزیوتراپ انجام می شود و به عنوان درمان کمکی در درمان دیسک کمر بسیار موثر هستند.

بخشی از درمان هم شامل رعایت نکاتی از جانب بیمار می باشد که شامل موارد زیر می باشد:

• اصلاح عادات غلط روزانه و استفاده از وسایلی است که کمتر به کمر فشار وارد کند.
  • استفاده از توالت فرنگی
  • خواندن نماز روی میز

بنابراین امروزه با بهره گیری از درمان های نوین از جمله درمان های فیزیوتراپی و آب درمانی تقریبا ۹۰ درصد دیسک های کمر نیازی به جراحی ندارند و به روش غیرجراحی درمان می شوند. تنها دیسک های شدید یا دیسک هایی که با درمان های غیرجراحی درمان نشوند نیاز به جراحی دارند.

جراحی دیسک کمر

اغلب  جراحی هایی که امروزه استفاده می شود برخلاف گذشته بیشتر به سمت درمان های غیرتهاجمی می روند که در واقع درمان هایی هستند که توسط دستگاه یا لیزر انجام می شوند و برش جراحی بر روی بدن بیمار ایجاد نمی شود وجراح ارتوپد توسط فیبر لیزر اقدام به درمان به صورت بسته می کند.

گاهی نمی توان بیمار را  به روش لیزر درمان کرد که علت اصلی آن پارگی وسیع در دیسک کمر و مسشکلات عصبی در نخاع بیمار است که در این صورت به وسیله جراحی دیسک بیمار درمان می شود.

عوارض عدم درمان دیسک کمر

مهمترین نکته ای که در درمان دیسک کمر وجود دارد این است که بیماران بدانند در صورت عدم درمان به موقع، دچار عوارض غیر قابل جبرانی خواهند شد که حتی در صورت جراحی هم این عوارض برطرف نخواهند شد. مهمترین عوارض عدم درمان به موقع دیسک کمر عبارتند از:

• حالت کرختی و لمسی
  • کاهش حجم عضلات و میزان قدرت آنها
  • از بین رفتن قدرت عضلات به خصوص در اندام تحتانی و پاها

نتیجه گیری

دکتر هومن جولایی متخصص ارتوپدی به بیماران توصیه می کنند که در مواردی که کمردردهای طولانی دارند یا در اندام های تحتانی یعنی نواحی ران، ساق و انگشتان پا دچار درد، گزگز، بی حالی و یا احساس مورمور شدن دارند حتما به جراح ارتوپد مراجعه کنند و اقدامات درمانی را بدون نگرانی و استرس آغاز کنند و بدانند که ۹۰ درصد دیسک ها نیازی به جراحی ندارند.

هفده − 6 =