تعویض مفصل آرنج در کرج

آناتومی آرنج

آرنج مفصلی لولایی شکل است که از سه استخوان تشکیل شده  و آنها را به هم پیوند می دهد:

• استخوان هومروس (استخوان بازو)
  • استخوان زند زیرین (استخوان های ساعد روی انگشت کوچک)
  • استخوان زند زبرین (استخوان های ساعد روی انگشت شست)
بهترین-متخصص-ارتوپد-در-کرج

سطح استخوان های که از آنها برای تشکیل مفصل آرنج استفاده شده از یک مایع مفصلی پوشانده شده که این مایع از استخوان ها محافظت می کند و آنها را قادر می سازد تا به راحتی حرکت کنند.

یک بافت نازک و صاف که غشای سینویال نامیده می شود تمام سطوح داخل مفصل آرنج را پوشش می دهد. در یک آرنج سالم این غشا باعث می شود تا هنگام خم کردن و چرخش آرنج، جلوی هر گونه اصطکاکی در دست گرفته شود.

عضلات، رباط ها و تاندون ها، مفاصل آرنج را به یکدیگر متصل می کنند.

دلایل درد آرنج

مشکلات بسیاری هستند که می توانند باعث ایجاد درد در ناحیه آرنج شوند و بیمار را مجبور به تعویض مفصل آرنج کنند. برخی از این مشکلات عبارتند از:

• آرتریت روماتوئید

نوعی بیماری است که در آن غشای سینووال که در اطراف مفصل آرنج قرار دارد، ملتهب و ضخیم می شود و این التهاب می تواند به غضروف آسیب برساند و در نهایت باعث  از دست رفتن غضروف و احساس درد و سفتی در آرنج شود.

تعویض مفصل آرنج نیازمند مهارت بالایی می باشد و لازم است بیمار قبل از این عمل با یک سری نکات مهم آشنا شود. دکتر هومن جولایی متخصص ارتوپد و جراح ارتوپد  تعویض مفصل آرنج را با تخصص ویژه ای انجام می دهد. جهت مشاوره و رزرو وقت قبلی می توانید با شماره هایی که در داخل سایت است تماس حاصل فرمائید . همچنین می توانید به پیج اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.
  • استئوآرتریت

نوعی آرتروز می باشد که بیشتر در سنین بالای ۵۰ سال رخ می دهد ولی گاهی در جوانان هم ممکن است اتفاق بیفتد. در این حالت غضروف روی استخوان های آرنج، نرم می شود و استخوان ها با فشار روی همدیگر قرار می گیرند سپس با گذشت زمان مفصل آرنج سفت و دردناک می شود.

• آرتروز پس از اعمال ضربه به آرنج

این نوع آرتروز می تواند یک آسیب جدی در ناحیه آرنج ایجاد کند. شکستگی استخوان هایی که آرنج را تشکیل می دهند یا پارگی تاندون ها و رباط های اطراف در طول زمان می توانند به غضرو مفصلی آسیب وارد کنند و باعث درد در ناحیه آرنج و محدودیت در عملکرد آن شوند.

شکستگی در یک یا چند استخوان آرنج هم از رایج ترین علل برای تعویض مفصل آرنج می باشد. همچنین بیماران سالمند مبتلا به پوکی استخوان بیشتر در معرض خطر شکستگی های شدید استخوان آرنج قرار دارند.

• بی ثباتی در آرنج

ناپایداری در آرنج زمانی رخ می دهد که رباط هایی که مفصل آرنج را نگه  می دارند آسیب دیده و به خوبی کار نکنند که اغلب ناشی از آسیب دیدگی می باشد.

تعویض-مفصل-آرنج

روش جراحی تعویض مفصل آرنج

برای دسترسی به مفصل آرنج، ابتدا جراح ارتوپد یک برش معمولا در پشت آرنج ایجاد می کند. پس از ایجاد برش، جراح ارتوپد ماهیچه ها را جهت دسترسی به استخوان ها جا به جا می کند. پس از برطرف کردن بافت زخم در اطراف مفصل، جراح ارتوپد مفصل مصنوعی را جایگزین می کند.

همچنین بعضی از جراحان از یک لوله موقت در مفصل آرنج به منظور تخلیه مایع جراحی استفاده می کنند که این لوله چند روز پس از عمل به راحتی برداشته می شود.

مراقبت های پس از تعویض مفصل آرنج

• پانسمان دست خود را حفظ کنید چون ممکن است تورم در ناحیه دست ایجاد شود.
  • خونریزی از آرنج پس از جراحی طبیعی است پس نگران آن نباشید.
  • برای جلوگیری از عفونت محل جراحی را تا حد امکان خشک و تمیز نگه دارید و محل جراحی را با یک پوشش پلاستیکی بپوشانید.

برخی از خدمات دکتر هومن جولایی متخصص ارتوپدی به شرح زیر هستند:

تعویض مفصل زانو

آرتروسکوپی زانو