تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض مفصل زانو که با عنوان آرتروپلاستی زانو نیز شناخته می شود، روش جراحی است جهت بهبود مفصل آسیب دیده زانو در پی آرتروز و یا سایر شرایط خاص پزشکی. در این روش، اجزای فلزی و پلاستیکی که در اصطلاح پزشکی پروتز نامیده می شوند، جایگزین قسمت آسیب دیده مفصل شده و در قسمت انتهایی استخوان قرار می گیرند.

جراحی تعویض مفصل زانو، برای تمام افرادی که از آرتروز و یا آسیب و درد شدید زانو رنج می برند، توصیه می شود.

هدف از انجام جراحی تعویض مفصل زانو، بازسازی مفصل آسیب دیده، تقویت قوای عضلانی و بهبود دامنه حرکتی می باشد.

آناتومی زانو

مفصل عبارت است از فضای موجود میان دو و یا چند استخوان، که امکان حرکت استخوان ها را فراهم می کنند. زانو، یکی از بلند ترین استخوان ها است که توسط رشته ای از ماهیچه ها، رباط ها و تاندون ها نگه داشته می شود.

انتهای استخوان نیز توسط لایه ای از غضروف پوشیده شده تا مفصل زانو از آسیب و ضربات شدید محافظت شود. تاندون ها، رشته های محکمی از بافت همبندی هستند که استخوان و ماهیچه را به هم متصل می کنند. رباط ها نیز رشته های الاستیکی هستند که استخوان ها را به هم متصل می کنند. برخی از رباط ها مسئول محافظت از مفصل هستند، و برخی دیگر مسئول محدود کردن حرکات استخوان زانو به سمت جلو و عقب.

تعویض مفصل زانو عملی بسیار حساس می باشد به همین دلیل باید توسط یک متخصص ارتوپدی  خوب انجام شود .دکتر هومن جولایی جراح و متخصص ارتوپدی عمل تعویض مفصل زانو را به بهترین شکل ممکن انجام می دهد . اگر شما هم از آن دسته عزیزانی هستید که تمایل داری عمل تعویض مفصل زانو را انجام دهید می توانید با شماره هایی که در داخل سایت می باشد تماس حاصل فرمائید .

دلایل انجام جراحی تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض مفصل زانو، در درمان و تسکین درد و ناتوانی بیمار موثر می باشد.

• استئوآرتریت، یکی از شایع ترین دلایل انجام این جراحی است و از آن جایی که این اختلال یک بیماری تخریبی است که عمدتا در سنین میانسالی اتفاق می افتد و منجر به ساییدگی غضروف و استخوان مفصل بر روی هم می شود و با درد همراه است، مانع از انجام بسیاری از کارها و فعالیت های روتین برای فرد خواهد شد.
  • آرتریت روماتوئید، که با التهاب غشای سینوویال و ترشح بیش از حد این ماده همراه است و فرد متوجه درد و سفتی در مفصل زانوی خود خواهد شد.
  • آرتروز ناشی از آسیب و صدمه، در چنین شرایطی آسیب و ضربات شدید وارده به مفصل، منجر به بروز دردهای شدید در ناحیه زانو خواهد شد.
تعویض-مفصل-زانو

برخی دیگر علل انجام جراحی تعویض مفصل زانو، عبارتند از:

• درد و سفتی مفصل به گونه ای که مانع از انجام کارها و فعالیت های روتین فرد مانند راه رفتن و یا بالا رفتن از پله ها شود
  • احساس درد در زانو حتی هنگام خواب
  • التهاب و تورم زانو حتی بعد از مصرف دارو و یا استراحت
  • تغییر شکل زانو

در صورتی که درد ناشی از آسیب مفصل زانو، با روش های غیر جراحی بهبود نیابد، جراحی تعویض مفصل زانو توصیه خواهد شد. برخی روش های غیر جراحی عبارتند از:

• مصرف داروهای ضد التهابی
  • مصرف داروهای مسکن
  • محدود کردن فعالیت هایی که باعث تشدید درد می شوند
  • استفاده از عصا و واکر هنگام راه رفتن
  • فیزیوتراپی
  • تزریق کورتون به مفصل زانو
  • کاهش وزن در افرادی که اضافه وزن دارند

آمادگی و اقدامات قبل از جراحی تعویض مفصل زانو

پیش از انجام جراحی، متخصص ارتوپدی به معاینه بالینی و فیزیکی بیمار و بررسی علائم می پردازد تا از تاثیر و نتیجه این جراحی اطمینان یابد. بیمار نیز بایستی هر گونه حساسیت دارویی را به پزشک خود اطلاع دهد.

سابقه هر گونه اختلال خونریزی و یا مصرف داروهای رقیق کننده خون، آسپیرین و یا داروهای موثر بر انعقاد خون، بایستی بررسی شوند. مصرف این قبیل داروها بایستی پیش از انجام جراحی قطع شوند.

بهتر است روز جراحی فرد ناشتا باشد، و شش تا هشت ساعت پیش از جراحی، چیزی نخورد و نیاشامد.

روند انجام جراحی تعویض مفصل زانو

جهت انجام جراحی تعویض مفصل زانو، ابتدا ناحیه جراحی با استفاده از محلول های ضدعفونی کننده، تمیز و برشی در ناحیه زانو ایجاد می شود. سپس، مفصل آسیب دیده برداشته و پروتز جایگزین خواهد شد. پروتز معمولا از سه جزء تشکیل شده است: تبیا، فمور و پاتلار.

در انتها برش ها بخیه زده می شوند و پانسمانی بر روی بخیه قرار می گیرد.

تعویض مفصل زانو

اقدامات و مراقبت های بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

نکته مهم بعد از جراحی، زمان آغاز فعالیت ها می باشد. بعد از مرخص شدن از بیمارستان، فرد بایستی نکات و اقدامات گفته شده از سوی پزشک را رعایت کند تا سریع تربه زندگی عادی خود برگردد. برخی از این اقدامات و مراقبت ها عبارتند از:

• بالا نگه داشتن پاها و یا استفاده از کمپرس یخ، جهت کاهش التهاب و تورم
  • مصرف داروهای مسکن، جهت تسکین درد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که این قبیل داروها، احتمال خونریزی را افزایش می دهند، به همین خاطر بایستی طبق دستور پزشک مصرف شوند.
  • رانندگی تا زمان بهبودی کامل زانو، ممنوع می باشد. معمولا چند ماه طول می کشد تا بهبودی کامل حاصل شود.
  • مراقب فشارهای وارده به زانو باشید، تا از بروز آسیب های بعدی به مفصل و پروتز پیشگیری شود. علت تاکید متخصصین در استفاده از عصا و واکر به همین دلیل می باشد.
  • فیزیوتراپی، که یکی از مهمترین اقدامات بعد از جراحی می باشد، در تقویت قوای عضلانی بسیار موثر است.
  • انجام فعالیت های شدید بدنی، خم کردن زانو و یا بلند کردن اجسام سنگین تا چند هفته بعد از جراحی ممنوع می باشد.
  • ایستادن های طولانی مدت باعث می شود تا فشار بیشتری به زانو وارد شود.
  • بخیه ها و زخم ها بایستی تمیز نگه داشته شوند تا احتمال بروز عفونت نیز به حداقل برسد.
  • هر گونه وسایل اضافی و یا فرش هایی که احتمال زمین خوردن را افزایش می دهند، بایستی جمع آوری شوند.

جراحی تعویض مفصل زانو، روش جراحی بسیار ایمنی است، به خصوص در افراد مبتلا به آرتروز و افرادی که از تحمل درد مفصل زانو خسته شده اند. بعد از طی شدن دوره نقاهت، بسیاری از بیماران به زندگی عادی خود باز می گردند و قادر به انجام کارها و فعالیت های روتین خود بدون احساس درد و ناراحتی هستند.

با تسکین درد، کیفیت زندگی بیمار و هم چنین دامنه حرکتی نیز بهبود خواهد یافت.

بیست − شانزده =