تعویض مفصل لگن

جراحی تعویض مفصل لگن، یکی از موفق آمیزترین روش های جراحی است که با هدف تسکین درد و بهبود دامنه حرکتی بیمار انجام می شود. افرادی که به دلیل استئوآرتریت و ساییدگی مفاصل، متحمل دردهای شدید هستند می توانند تحت این جراحی قرار بگیرند. گاهی شدت درد ناشی از این اختلال به حدی می رسد که فرد دیگر قادر به انجام کارها و فعالیت های روزانه خود حتی راه رفتن نیز نخواهد بود.

متخصص ارتوپدی در وهله اول، درمان غیر جراحی مانند مصرف دارو و یا فیزیوتراپی را جهت تسکین درد فرد توصیه می کند، اما در صورتی که بهبودی در وضعیت بیمار مشاهده نشود، روش جراحی انجام خواهد شد.

در طول جراحی تعویض مفصل لگن، قسمت آسیب دیده غضروف و استخوان لگن برداشته و مواد جدیدی به نام پروتز جایگزین این قسمت ها می شود. از جمله مزایای این جراحی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• تسکین درد
  • عملکرد بهتر مفصل لگن
  • بهبود دامنه حرکتی و راه رفتن فرد

جهت انجام این جراحی، برشی به اندازه پانزده تا بیست سانتی متر در قسمت کناری و یا پشتی مفصل ایجاد می شود، احتمال برداشته شدن رباط ها و بافت های نرم جهت دسترسی بهتر به مفصل لگن وجود دارد.

اما امکان انجام این جراحی با برش های بسیار کوچک تر نیز وجود دارد، در چنین شرایطی می توان گفت که جراحی با کمترین میزان تهاجم و برش انجام می شود و احتمال بروز خونریزی نیز کمتر خواهد بود. اما از آن جایی که جراحی روند پیچیده تری دارد، مدت زمان انجام آن نیز طولانی تر خواهد بود.

امروزه روش های جدید این جراحی به این صورت است که برشی در قسمت جلویی مفصل لگن ایجاد می شود، و کمترین میزان آسیب به بافت های نرم و ماهیچه ها را به همراه دارد. دوره نقاهت آن نیز بسیار کوتاه بوده و فرد سریع تر قادر به کارهای روتین خود می باشد.

دلایل انجام جراحی تعویض مفصل لگن

برخی دلایل پزشکی انجام این جراحی عبارت است از:

• استئوآرتریت، ساییدگی مفاصل که با درد شدیدی همراه است
  • آرتریت روماتوئید، که با التهاب، آسیب و تغییر شکل مفصل همراه می باشد
  • استئونکروز، در چنین شرایطی جریان خونرسانی به قسمت توپی شکل مفصل لگن مختل، و در نهایت شاهد دفرمه شدن و خارج شدن مفصل از فرم طبیعی و اولیه خواهیم بود

برخی دیگر علائمی که نشان از انجام این جراحی هستند، عبارتند از:

• دردهای مداوم علی رغم مصرف دارو
  • تشدید درد به هنگام راه رفتن حتی زمان استفاده از عصا و یا واکر
  • درد هنگام خواب و استراحت
  • عدم توانایی فرد در بالا رفتن و یا پایین آمدن از پله ها
  • سختی در تغییر پوزیشن از حالت نشسته به ایستاده

چه اقداماتی قبل از جراحی تعویض مفصل لگن نیاز می باشد؟

در طول جلسات معاینه و مشاوره، تمامی نکات از سوی پزشک مطرح می شود و در صورت رعایت آن ها از سوی بیمار، فرد دوره نقاهت و بهبودی راحتی خواهد داشت. پزشک نیز مصرف هر گونه دارو را باید به پزشک خود اطلاع دهد، زیرا که مصرف برخی داروهای ضد التهابی پیش از جراحی باید قطع شود.

آزمایش خون، تست های عکس برداری مانند سی تی اسکن و MRI نیز از جمله مواردی هستند که قبل از جراحی بایستی انجام شوند.

روند جراحی تعویض مفصل لگن

جهت انجام جراحی تعویض مفصل لگن:

• برشی در قسمت جلو و یا کنار مفصل ایجاد می شود
  • استخوان و یا غضروف آسیب دیده برداشته می شود، اما استخوان های سالم در جای خود باقی می مانند
  • پروتز جایگزین قسمت های آسیب دیده خواهد شد

اقدامات و مراقبت های بعد از جراحی تعویض مفصل لگن

معمولا بعد از جراحی، بیمار از درد در ناحیه لگن خود شکایت می کند و به همین خاطر، داروهای مسکن مانند استامینوفن برای بیمار در نظر گرفته می شود. اما توجه داشته باشید که مصرف این داروها با بهبود و تسکین درد بایستی قطع شوند.

از آن جایی که بعد از جراحی، احتمال لخته شدن خون در پا وجود دارد، به بیمار توصیه می شود که پای خود را در سطحی بالاتر از قلب خود قرار دهد. بهتر است بیمار هر چند ساعت از رختخواب بلند شود و سعی کند به کمک اطرافیان و یا با عصا راه برود.

تعویض مفصل لگن

از خم کردن زانو و یا قرار دادن زانو در زاویه نود درجه باید خودداری شود. زیرا که در چنین حالتی، خون به ناحیه نمی رسد.

استفاده از عصا و واکر، به مدت چند ماه و تا زمان بهبودی کامل ضروری است، زیرا از فشار وارده به مفصل لگن نیز کاسته می شود. روزهای اول بعد از جراحی، راه رفتن باید از مسافت های کوتاه شروع شود تا فشاری به فرد وارد نشود، به مرور، مدت زمان راه رفتن نیز باید بیشتر شود.

ورزش، نقش به سزایی در تقویت قوای عضلانی دارد و باعث می شود تا فرد احساس بهتری داشته باشد. بعد از جراحی، ورزش هایی مانند شنا و راه رفتن به شدت توصیه می شود. اما ورزش هایی مانند دوچرخه سواری، دو و یا تنیس که فشار بیشتری را به مصل لگن وارد می کنند، به مدت چند هفته ممنوع می باشد.

فیزیوتراپی نیز از جمله موثرترین اقدامات بعد از جراحی است که در تقویت قوای عضلانی و بهبود دامنه حرکتی بسیار موثر می باشد.

آیا می دانستید روزامه چند نفر نیازمند تعویض مفصل لگن هستند ؟؟؟
به دلیل این که تعویض مفصل لگن عملی بسی سخت می باشد تمامی افراد به دنبال یک پزشک متخصص خوب هستند که بتواند به بهترین شکل عمل تعویض مفصل لگن را انجام دهد . دکتر هومن جولایی جراح و متخصص ارتوپدی عمل تعویض مفصل لگن را با تکنیک و متدهای بسیار عالی انجام می دهد و می تواند رضایت بیمار را از آن خود کند .

یکی دیگر از نکاتی که رعایت آن بعد از جراحی توصیه می شود، مصرف آنتی بیوتیک قبل از مراجعه به دندانپزشکی به مدت حداقل دو سال می باشد. این کار، از بروز عفونت در نواحی اطراف پروتز نیز پیشگیری می کند.

جراحی تعویض مفصل لگن، جراحی است که نتایج بسیار مطلوبی را برای فرد به همراه دارد، اما این نکته را نیز بایستی در نظر داشت که ممکن است فرد در انجام برخی فعالیت ها نیز با محدودیت های مواجه شود، چرا که مفصل جدید قابلیت های مفصل طبیعی و اولیه را نخواهد داشت. با این حال، تسکین درد و توانایی انجام بسیاری از فعالیت هایی که فرد در گذشته با محدودیت هایی در انجام آن ها روبرو بوده است، از جمله مزایای این جراحی می باشد.

18 − پانزده =