درمان آرتروز زانو

مفصل زانو، مفصلی است که میان استخوان فمور و تبیا قرار گرفته است. یکی از مهم ترین عملکردهای زانو، تحمل وزن بدن می باشد. سطح این مفصل پوشیده شده از غضروف، تاندون و رباط می باشد.

آرتروز به معنای ساییده شدن مفصل، و هم چنین آسیب رباط ها و تاندون ها می باشد. در صورتی که مایع مفصلی کم شود، استخوان در معرض مفصل قرار می گیرد. انواع گوناگونی از آرتروز وجود دارد:

• استئوآرتریت، ساییدگی مفاصل. این اختلال عمدتا در سنین ۵۰ سالگی به بعد و در افرادی با سابقه خانوادگی ابتلا به آرتروز دیده می شود، درد و سفتی مفصل از جمله علائم استئوآرتریت می باشد.
  • آرتریت روماتوئید، التهاب و ضخیم شدن غشای سینوویال که منجر به تولید و ترشح بیش از حد این ماده در فضای مفاصل می شود. التهاب مفصل باعث بروز آسیب به غضروف می شود و در نهایت شاهد تحلیل غضروف، درد و سفتی در این ناحیه خواهیم بود.
  • آرتریت ناشی از آسیب و صدمه، در پی ضربات وارده به مفصل زانو. شکستگی و یا پارگی های شدید رباط زانو، در طولانی مدت می تواند منجر به بروز درد در زانو و محدود شدن عملکرد مفصل این ناحیه شود.
درمان-آرتزوز-زانو

علت بروز آرتروز زانو

• عوامل ژنتیکی
  • چاقی و اضافه وزن
  • سن
  • آسیب های ورزشی
  • فشارهای مکرر به زانو
  • ابتلا به برخی بیماری های متابولیکی

علائم و نشانه های آرتروز زانو

درد، یکی از شایع ترین علائم آرتروز زانو است. در برخی موارد، شدت درد به حدی می رسد که فرد قادر به انجام بسیاری از کارهای خود نخواهد بود و حتی هنگام خواب نیز درد احساس خواهد شد. استفاده ار عصا و واکر می تواند از فشار وارده به زانو و شدت درد کم کند.

گاهی مفصل زانو به حدی سفت می شود که فرد قادر به خم و راست کردن زانوی خود نخواهد بود.

تشخیص آرتروز زانو، توسط متخصص ارتوپدی و از طریق معاینه فیزیکی بیمار، بررسی علائم و نشانه ها از جمله تورم مفصل، میزان سفت شدن زانو، محدود شدن دامنه حرکتی زانو، شدت درد، و انجام تست های عکس برداری مانند سی تی اسکن و MRI امکان پذیر می باشد.

درمان آرتروز زانو

درمان غیر جراحی، اولین خط درمان در حوزه ارتوپدی می باشد. هدف از درمان آرتروز زانو، تسکین درد و بهبود دامنه حرکتی می باشد. داشتن فعالیت بدنی و کاهش وزن، از جمله اقدامات موثر در درمان آرتروز زانو می باشد، به خصوص در افرادی که از استئوآرتریت رنج می برند. هر چه فعالیت بدنی فرد بیشتر باشد، شدت درد نیز کمتر خواهد بود. راه رفتن و شنا، از جمله ورزش هایی هستند که به بیماران توصیه می شود.

در برخی افراد، مصرف داروهای مسکن مانند استامینوفن، از شدت درد می کاهد و فرد قادر به انجام یک سری حرکات می باشد.

فیزیوتراپی، یکی از موثرترین اقدامات درمان غیر جراحی است، که معمولا توصیه می شود بعد از تسکین درد انجام شود. این کار، در بهبود قوای عضلانی و دامنه حرکتی و عملکردی مفصل زانو بسیار موثر می باشد، و علاوه بر این، از آتروفی و تحلیل مفاصل نیز پیشگیری می کند.

مصرف داروهای ضد التهابی و غیر استروئیدی، در کاهش درد و التهاب مفاصل بسیار موثر هستند.

تزریق داروهای استروئیدی به مفصل زانو، به کاهش درد اما به صورت موقتی کمک می کند و این تزریق بایستی چندین بار تکرار شود.

بهتر است فعالیت هایی مانند بلند کردن اجسام سنگین و یا بالا و پایین رفتن از پله ها که فشار بیشتری به زانو وارد می کنند، برای مدتی محدود شوند.

قرار دادن کمپرس یخ بر روی مفصل زانو نیز از شدت درد و التهاب می کاهد.

درمان-آرتروز-زانو-

در صورتی که با رعایت نکات گفته شده، تغییری در درد و دامنه حرکتی مشاهده نشود، درمان جراحی برای فرد در نظر گرفته خواهد شد. درمان های جراحی عبارتند از:

• جراحی تعویض مفصل زانو

در صورتی که مفصل دچار ساییدگی شود، اما تاندون ها و رباط های باقی مانده در شرایط مساعدی باشند، امکان تعویض این قسمت ها وجود دارد. در این شیوه جراحی، پروتز جایگزین قسمت های آسیب دیده غضروف و استخوان خواهد شد. جراحی تعویض مفصل زانو، یکی از شایع ترین جراحی ها در حوزه ارتوپدی می باشد.

• استئوتومی

زمانی که استئوآرتریت در مراحل اولیه باشد و تنها یک سمت زانو آسیب دیده باشد، استئوتومی توصیه می شود. در این شیوه جراحی، با برش و تغییر شکل تبیا و استخوان فمور از شدت درد و فشار وارده به مفصل زانو کاسته خواهد شد.

• آرتروسکوپی

آرتروسکوپی، روشی است با کمترین میزان تهاجم که از طریق ایجاد برش های کوچک و ابزاری به نام آرتروسکوپ انجام می شود و در اصلاح پارگی مینیسک زانو بسیار موثر می باشد.

• سینووکتومی (Synovectomy)

در این شیوه جراحی، قسمت های آسیب دیده مفصل بعد از آرتریت روماتوئید، برداشته می شود تا ازمیزان درد و التهاب کاسته شود.

پس از انجام جراحی، بیمار بایستی تمامی نکات گفته شده از سوی جراح را رعایت کند تا دوره نقاهت بهتری داشته باشد و سریع تر به زندگی عادی خود برگردد.

14 − هفت =