درمان دیسک کمر در کرج

دیسک کمر چیست؟

درد در ناحیه کمر مثل زنگ خطری برای بیمار است که نشان می دهد ستون فقراتش از نظر عملکرد دچار اختلال شده که باید بررسی و درمان شود بنابراین اگر این درد به موقع درمان نشود می تواند منجر به یک بیماری حاد شود.

اکثر مردم تصور می کنند وقتی درد کمر دارند حتما مبتلا به دیسک کمر هستند  (بیرون زدن دیسک یا فتق دیسک کمری) که این تصور اشتباه است و کمتر از ۱۰ درصد افراد مبتلا به کمر درد ناشی از دیسک کمر می شوند.

درمان-دیسک-کمر

دلایل ابتلا به دیسک کمر

اصولا دلیل بیرون زدن دیسک کمر مشخص نیست ولی بعضی فاکتورها هستند که احتمال دیسک کمر را بیشتر می کنند که عبارتند از:

• چاقی و اضافه وزن
  • بروز دیابت
  • کم تحرکی
  • نشستن و رانندگی طولانی مدت
  • بلند کردن اجسام سنگین
  • قرار گرفتن کمر در وضعیت های بد مانند گرفتن پنچری خودرو
  • افرادی که سیگار مصرف می کنند هم جداره دیسک کمرشان به مرور ضعیف تر می شود.
  • اختلالات ادراری
  • بی حسی در نواحی زین اسبی بدن
  • اختلال در عملکرد اندام هایی مانند مچ پا
درمان دیسک کمر نیازمند مهارت بالایی می باشد و لازم است بیمار قبل از این عمل با یک سری نکات مهم آشنا شود. دکتر هومن جولایی متخصص ارتوپد و جراح ارتوپد درمان پوکی استخوان را با تخصص ویژه ای انجام می دهد. جهت مشاوره و رزرو وقت قبلی می توانید با شماره هایی که در داخل سایت است تماس حاصل فرمائید . همچنین می توانید به پیج اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

علائم دیسک کمر

درد کمری که به اندام های تحتانی انتشار می یابد که این درد می تواند با سرفه یا خنده هم ایجاد شود و درد در یک پا یا هر دو پا منتشر شود.

درمان دیسک کمر

درمان دیسک کمر به عوامل متعددی بستگی دارد. گاهی ممکن است فردی در رنج سنی ۲۰ تا ۵۰ سال  باشد و درد در ناحیه کمر را احساس کند در این صورت با مصرف داروها و مسکن، استراحت کافی و عدم مصرف دخانیات امکان بهبود وجود دارد. ولی در صورت تداوم درد کمر همراه با بروز مشکلات ادراری یا بی حسی در نواحی زین اسبی بدن  حتما باید به متخصص ارتوپد مراجعه کنند و ممکن است پزشک درخواست انجام ام آر آی را به بیمار بدهد و پس از آن تصمیم به درمان می گیرد.

در صورتی که سن بالای ۵۰ سال یا زیر ۲۰ سال باشد در صورت درد کمر بهتر است سریعا به متخصص ارتوپد مراجعه شود.

متخصص ارتوپد براساس نوع و شدت آسیبی که به بیمار وارد شده تکنیک های خاصی را برای درمان به کار می برد. ممکن است تنها برای  بیمار استراحت کافی و دارو درمانی  را در نظر بگیرد.

گاهی پزشک برای بیمار فیزیوتراپی یا انجام حرکات خاصی مانند آب درمانی را در نظر می گیرد.

روش های جراحی درمان دیسک کمر

در موارد پیشرفته دیسک کمر ممکن است متخصص ارتوپد، روش درمانی جراحی را برای بیمار در نظر بگیرد که به روش های مختلفی انجام می شوند که عبارتند از:

• جراحی باز
  • استفاده از اندوسکوپی که در این روش یک دوربین با بی حسی موضعی وارد ستون فقرات بیمار شده و دیسک بریده می شود.
  • استفاده از لیزر برای درمان دیسک کمر که در این روش یک سوزنی را داخل فضای دیسک کمر در حالت بی حسی موضعی می کنند و سپس با روشن کردن دستگاه لیزر، دیسک از بین می رود.
  • تزریق ازن که نوعی گاز می باشد.
  • تزریق ژل های مختلف
  • روش های سنگین جراحی که در آنها از پیچ ها و دیسک های مصنوعی هم استفاده می شود.

برخی از خدمات دکتر هومن جولایی متخصص ارتوپدی به شرح زیر هستند:

تعویض مفصل زانو

آرتروسکوپی زانو