درمان شکستگی لگن

شکستگی های لگن نادر است و به طور گسترده ای شدت آن از خفیف  تا شدید است. حلقه های لگن اغلب در بیش از یک مکان شکسته می شوند. شکستگی های خفیف (ممکن است در اثر دویدن رخ دهد) ممکن است طی چند هفته بدون جراحی بهبود یابد. با این حال، شکستگی های شدید و جدی لگن می تواند تهدید کننده زندگی باشد و ممکن است باعث آسیب به اندام هایی شود که لگن از آنها محافظت می کند. این نوع شکستگی اغلب به مراقبت های اضطراری پزشکی و طولانی درمانی و توانبخشی احتیاج دارد.

انواع شکستگی های لگن

شکستگی های لگن به شرح زیر طبقه بندی می شوند:

• پایدار، که در لگن یک نقطه شکست در حلقه لگن وجود دارد، خونریزی محدود و استخوان ها در جای خود قرار دارند.
  • ناپایدار، که در آن دو یا چند شکستگی در حلقه لگن با خونریزی متوسط ​​تا شدید وجود دارد.
لگن-شکسته

چه عواملی باعث شکستگی لگن می شوند؟

بیشتر شکستگی های لگن در اثر حوادث پر سرعت (مانند تصادفات ماشین یا موتور سیکلت) یا در اثر افتادن از ارتفاعات بلند اتفاق می افتد. شکستگی های لگن همچنین می تواند به صورت خودبخود یا بعد از افتادن جزئی در افراد مبتلا به بیماری های استخوان مانند پوکی استخوان ایجاد شود. به ندرت، شکستگی های لگن در طی فعالیت های ورزشی ممکن است رخ دهد.

دکتر هومن جولایی متخصص ارتوپدی در کرج و تهران درمان بیماری های زانو، لگن، ستون فقرات و… را با تخصص ویژه ای انجام می دهد. جهت مشاوره با دکتر هومن جولایی و رزرو وقت قبلی می توانید با شماره هایی که در داخل سایت است تماس حاصل فرمائید . همچنین می توانید به پیج اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

علائم شکستگی لگن چیست؟

علائم اصلی شکستگی لگن درد در کشاله ران، لگن یا پایین کمر است که ممکن است هنگام راه رفتن یا حرکت پاها بدتر شود.

علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

1-  درد شکم

2-  بیحسی یا سوزنی شدن در کشاله ران یا پاها

3-  خونریزی از واژن ، مجرای ادرار (لوله ای که ادرار را از مثانه به خارج از بدن منتقل می کند) یا رکتوم.

4- مشکل در ادرار کردن

5- مشکل در راه رفتن یا ایستادن شکستگی که در هنگام دویدن ایجاد می شود ممکن است باعث ایجاد درد در ران یا باسن شود.

شکستگی لگن چگونه تشخیص داده می شود؟

شکستگی لگن معمولاً از طریق حساسیت استخوان ها، مشکل در راه رفتن یا انجام حرکات دیگر و هرگونه از بین رفتن عملکرد عصبی در قسمت تحتانی بدن تشخیص داده می شود. ممکن است صدماتی به اندامهای داخل حلقه لگن مانند روده، کلیه، مثانه یا دستگاه تناسلی وارد شود. اشعه ایکس شکستگی را نشان می دهد.همچنین  سی تی اسکن در موارد پیچیده انجام می شود تا تصویر بهتری از شکستگی ها به دست آید. بسته به اینکه شکستگی چقدر شدید است، ممکن است سایر روشهای تصویربرداری مورد نیاز باشد.

درمان شکستگی لگن

شکستگی لگن چگونه درمان می شود؟

درمان شکستگی لگن بستگی به این دارد که آسیب چقدر است. برای یک شکستگی جزئی، شایع ترین درمان استراحت در رختخواب، مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی یا مسکن ها است. ممکن است فیزیوتراپی، استفاده از عصا و به ندرت جراحی توصیه شود. بهبودی ممکن است بین 8 تا 12 هفته طول بکشد. صدمات شدید به لگن که منجر به چندین شکستگی می شود، می تواند تهدید کننده زندگی باشد. شوک ، خونریزی گسترده داخلی و آسیب به اندام های داخلی ممکن است از عوارض آن باشد.. هدف کنترل خونریزی و تثبیت وضعیت فرد آسیب دیده است. این آسیب ها اغلب به جراحی های گسترده و همچنین فیزیوتراپی طولانی و توانبخشی احتیاج دارند.