راهنمای کامل تعویض مفصل زانو

تعویض مفصل زانو یکی از انواع جراحی هایی است که سالانه آمار زیادی از افراد تحت این عمل جراحی قرار گرفته و برای درمان بیماری هایی که در این ناحیه از بدن شان ایجاد می شود کمک می گیرند.
آیا می دانید عمل تعویض مفصل زانو چگونه انجام می شود؟
آیا می دانید چه کسانی باید از این روش برای درمان درد های مفصل زانوان شان استفاده کنند؟
اگر شما هم جزء کسانی هستید که از درد زانو بسیار رنج می برید تا حدی که شب ها خوابیدن نیز برایتان دشوار است حتما این مقاله را بخوانید.
اگر شما هم جزء کسانی هستید که پزشک به شما گفته است که باید تحت عمل جراحی تعویض مفصل زانو قرار بگیرید حتما این مقاله را بخوانید.
اگر شما هم جزء کسانی هستید که به قدری زانوان تان درد می کند حتی نمی توانید از پله های خانه تان بالا و پایین بروید حتما این مقاله را بخوانید.

این مقاله می خواهد اطلاعات بسیاری را در اختیارتان قرار دهد که حتی خودتان هم نمی دانستید این سخنان راجع به شما صادق باشد.

عکس-تعویض-مفصل-زانو

چرایی و چگونگی تعویض مفصل زانو

زانو درد متاسفانه معضلی است که گریبان بسیاری از افراد را گرفته است. این بیماری که در اثر افزایش سن و یا آسیب های ناگهانی از جمله تصادفات و یا بیماری نقرس و یا آرتروز، ممکن است پیش آید، سخت ترین و پیچیده ترین روند های درمانی را دارد.
عده ای از افراد خوش بختانه به دلیل اینکه در مراحل اولیه اقدامات لازم را برای درمان این بیماری دارند با اقدامات جزئی می توانند از پیشروی و سخت تر شدن وضعیت زانوهایشان جلوگیری کنند. اما در بسیاری از افراد به دلیل اهمال کاری و بی توجهی دیرتر در جهت تشخیص و معاینات پزشکی اقدام می کنند. دقیقا زمانی که دیگر کار درمان باید مسیری طولانی و پیچیده تری را طی کند.
در سال های اخیر خوش بختانه با ورود پروتز هایی که به عنوان جایگزین هایی برای اعضای مختلف بدن تولید شده است در بسیاری از زمینه های پزشکی توانسته است بیمارانی را از دردهای بسیار شدید نجات دهد.
یکی از پروتز هایی که در بدن افراد مختلف بکار گرفته می شود پروتز مفصل زانو است.
کسانی هستند که به دلایل مختلف مفصل زانوان خود را از دست می دهند و باید جایگزینی برای آن قرار داد.
در این جراحی پس از آنکه قسمت لگنی افراد جراحی شد مفصلی مصنوعی در جای آن قرار می گیرد تا پا بتواند کارایی سابق خود را به دست بیاورد.

تعویض مفصل زانو چه مزیتی دارد؟

یکی از مزایایی که برای تعویض مفصل زانو نام می برند این است که افرادی که پیش از آن درد های شدید و طولانی مدت را تجربه می کردند دیگر از این دردها در آزار نخواهند بود.

تعویض مفصل زانو چه معایبی می تواند داشته باشد؟

1. در مواردی مشاهده شده است که گزارش شده محل جای گذاری مفصل زانو دچار عفونت شده است که در این زمان آگاه می شویم احتمالا مفصل مصنوعی از جنس خوبی برخوردار نبوده است و یا اینکه عمل جراحی به درستی انجام نشده است.
2. یکی از عارضه هایی که پس از عمل جراحی تعویض مفصل زانو می تواند رخ دهد محدودیت در حرکات زانو است که دلایل مختلفی می تواند داشته باشد، از جمله: انتخاب نادرست پروتز، تکنیک جراحی اشتباه، عدم رعایت نکات پس از جراحی. در صورتی که بیمار نکات فوق را رعایت نماید، حرکات زانوی بیمار پس از عمل بسیار شبیه حالت طبیعی خواهد بود، دامنه حرکات کافی خواهد بود و بیمار می تواند حتی از توالت استفاده کند، به پیاده روی برود، ورزش کند و حتی شنا کند.

دکتر هومن جولایی متخصص ارتوپدی در کرج و تهران درمان بیماری های زانو، لگن، ستون فقرات و… را با تخصص ویژه ای انجام می دهد. جهت مشاوره با دکتر هومن جولایی و رزرو وقت قبلی می توانید با شماره هایی که در داخل سایت است تماس حاصل فرمائید . همچنین می توانید به پیج اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

سوالاتی اساسی و ضروری که در خصوص تعویض مفصل زانو پرسیده می شود

• عمل جراحی به منظور تعویض مفصل زانو چقدر طول می کشد؟
تقریبا در حالت عادی این عمل دو ساعت بیشتر به طول نمی انجامد اما ممکن است شرایطی خاص این زمان را افزایش دهد.
• پس از عمل جراحی مفصل زانو چقدر طول می کشد بیمار به حالت طبیعی زندگی خود برسد؟
اصولا روز دوم پس از عمل جراحی، بیمار با کمک واکر می تواند روی پاهایش راه برود و وزن وارد کند. تقریبا تا دو هفته بیمار باید از واکر استفاده نماید و پس از آن به کمک عصای معمولی راه برود. پس از یک ماه تقریبا تمام بیماران بدون نیاز به عصا می توانند راه بروند و تمام کارهای خودشان را انجام دهند.
• چه زمانی پزشک تشخیص می دهد که باید مفصل زانو تعویض شود؟
در پاسخ به این سوال باید بگوییم از آن جهت که این بیماری بسیار سخت و دشوار است و مراحل پس از جراحی خودش یک پروسه ی طولانی است باید توجه داشت که پزشکان هرگز در مراحل اولیه درد زانو گزینه جراحی را پیشنهاد نمی کنند. تعویض مفصل زانو آخرین گزینه ای است که برای درمان درد های شدید زانو به کار گرفته می شود.
درد های شدید یعنی زمانی که بیمار تمام داروهای ممکن را مورد استفاده قرار داده است و کمترین میزان جوابدهی داروها را شاهد بوده است. و دیگر اینکه درد زانو به قدری است که دیگر نمی تواند بخوابد و حتی نمی تواند یک پله را عبور کند. در این زمان است که بعد از انجام تمام راه های درمانی و پاسخ نگرفتن لازم می شود که به این روش درمانی روی بیاورند.

خاتمه

در انتها به عنوان حسن ختام مبحث پزشکی مان باید آرزو کنیم که هرگز کسی به بیماری های سخت و دشوار دچار نشود و تمام بیمارانی که در دام بیماری گرفتار شده اند امیدواریم با موفقیت تمام مراحل درمانی را طی کرده و در انتهای مسیر درمانی با صحت و سلامت کامل به زندگی ادامه دهند.
در کشور ما خوشبختانه بسیاری از پزشکانی هستند که تجربه و دانش آنها توانسته در کنار لطف خداوند قرار بگیرد و بسیاری از بیماران را به وضع طبیعی و سلامتی برساند.