ساییدگی مفصل زانو

آیا تا به حال در مفاصل زانوی خود احساس درد یا تورم داشته اید؟ می دانید آرتروز زانو می تواند از دلایل درد و تورم در ناحیه زانو باشد؟ با جدیدترین روش های درمان آرتروز یا ساییدگی زانو آشنا هستید؟

در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با این موارد آشنا کنیم.

ساییدگی-مفصل-زانو

آرتروز یا ساییدگی مفصل زانو به حالتی گفته می شود که غضروف های زانو دچار فرسودگی شده و یا از بین می روند. در این حالت درد، التهاب و ورم در مفاصل زانوایجاد می شود. مفصل زانو نقطه اتصال استخوان ران به استخوان های ساق پا شامل درشت نی و نازک نی می باشد.

غضروف مفصلی در اطراف سر استخوان ران می چرخد و در کنار منیسک زانو قرار می گیرد. منیسک ها جذب کننده فشارهای وارد شده به زانو می باشند. غضروف مفصلی در زیر کشکک زانو نیز قرار گرفته است. کشکک زانو دقیقا در محل اتصال سه استخوان اصلی زانو به صورت آزاد قرار می گیرد. در مفصل سالم وجود غضروف مفصلی سبب می شود تا استخوان های زانو و کشکک به راحتی به روی هم بلغزند و سبب تسهیل در حرکات لولایی مفصل زانو می شود. اما زمانی که آرتروز مفصل اتفاق می افتد تخریب غضروف مفصلی به دلیل پروسه پیری و یا به دنبال ضربه یا هر دو ایجاد می شود. اولین علائم آرتروز زانو درد، ورم و سفتی مفصل زانو است که نشانه التهاب در غضروف مفصلی است.

در ادامه بخوانید: پارگی منیسک زانو چیست؟

غضروف ملتهب شده ممکن است به مرور باریک شده و در نهایت به طور کامل از بین می رود. در این صورت استخوان های مفصلی به طور مستقیم بر روی هم ساییده می شوند. ساییده شدن و تماس مستقیم استخوان های مفصلی سبب ایجاد خارهای استخوانی یا استئوفیت می شود که در نهایت باعث افزایش درد و افزایش آرتروز مفصل می گردد.

وقتی آرتروز زانو پیشرفت می کند بیمار ممکن است توانایی حرکت مفصل را از دست بدهد و قادر به تحمل وزن بدن نباشد.

سلول بنیادی چیست؟

سلول های بنیادی گروهی از سلول های بدن هستند که دارای ویزگی های خاصی هستند:

• این سلول ها عمدتا عمری طولانی دارند.
  • سلول های بنیادی تخصص نیافته اند.
  • سلول های بنیادی می توانند به وسیله تقسیم های سلولی خود را تکثیر کنند.
  • سلول های بنیادی تقریبا در همه بافت های بدن هستند و مسوول ترمیم این بافت ها هستند.

درمان ساییدگی مفصل زانو با سلول های بنیادی

از روش های نوین در درمان آرتروز زانو استفاده از سلول های بنیادی می باشد که این روش هیچ گونه عوارضی به همراه ندارد. درمان به موقع آرتروز زانو می تواند منجر به  عدم از دست رفتن عملکرد مناسب زانو و عدم نیاز به جراحی های پیچیده مانند تعویض مفصل زانو شود.

در درمان ارتروز زانو می توان از سلول های بنیادی خود بیمار استفاده کرد. در این روش ابتدا سلول های بنیادی از بافت های مختلف بیمار مانند استخوان یا چربی استخراج می شوند و پس از جداسازی با استفاده از آرتروسکوپی زانو در قسمت های  آسیب قرار داده می شوند و می توانند این نواحی را ترمیم کنند. این روش برای ورزشکاران بسیار مناسب می باشد و کمک می کند تا هر چه سریع تر سلامتی مفاصل زانوی خود را به دست آورند.

درمان ساییدگی مفصل زانو  نیازمند مهارت بالایی می باشد و لازم است بیمار قبل از این عمل با یک سری نکات مهم آشنا شود. دکتر هومن جولایی متخصص ارتوپد و جراح ارتوپد درمان ساییدگی مفصل زانو را با تخصص ویژه ای انجام می دهد. جهت مشاوره و رزرو وقت قبلی می توانید با شماره هایی که در داخل سایت است تماس حاصل فرمائید . همچنین می توانید به پیج اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

نتیجه گیری

از روش های نوین در درمان ساییدگی مفصل زانو استفاده از سلول های بنیادی می باشد که منجر به ترمیم مفاصل آسیب دیده می شود. فقط نکته قابل توجه این است که این روش در مراحل ابتدایی بیماری موثر است و در مراحل پیشرفته نیاز به عمل های جراحی سنگین مانند تعویض مفصل زانو می باشد. بنابراین توجه به درمان به موقع و تحت نظر جراح زانو حاذق و با تجربه حائز اهمیت می باشد.

یک × پنج =