علت درد در شانه چیست؟

برای آنکه بدانید علت درد شانه چیست ابتدا باید با ساختار و آناتومی آن آشنا شوید. دردی که در شانه ایجاد می شود ممکن است علت آن خود شانه و یا خارج از آن باشد بیماری هایی مانند دیسک گردنی، بیماری های گوارشی و بعضی از بیماری های عصبی باعث بروز درد در شانه می شوند. ما در این مطلب توضیحاتی در رابطه با درد هایی که در خود شانه ایجاد می شوند توضیح خواهیم داد.

🌸 شانه از کنار هم قرار گرفتن سه استخوان

• کتف
  • بازو
  • ترقوه

تشکیل شده است و متحرک ترین مفصل بدن می باشد این مفصل می تواند در تمام جهات بچرخد. اما این خصوصیت موجب بالا رفتن احتمال  در رفتگی این مفصل خواهد شد.

🌸 ساختار شانه

استخوان بازو که حالت کروی دارد در یک حفره مفصل می شود و تمام حرکت های شانه توسط این مفصل انجام می شود. نکته مهم این است که دامنه حرکتی که در مفصل شانه وجود دارد منافع بسیاری دارد اما از طرف دیگر موجب مستعد تر شدن این مفصل به یک سری آسیب ها و مشکلاتی که در داخل شانه به وجود می آید، می شود.

رباط ها یا لیگمان ها و همچنین کپسول مفصلی بخشی از ثبات این مفصل را فراهم می آورند اما بخش اصلی ثبات این مفصل از طریق عضلات تامین می شود در عمق شانه چهار عضله وجود دارد که اطراف کپسول مفصل را فرا گرفته و موجب پایداری آن می شوند، به این عضلات، عضلات کلاهک گرداننده شانه ( Rotator Cuff ) گفته می شود. این عضلات موجب می شوند تا شانه به هر جهت حرکت کند.

🌸 درد های مزمن و طولانی مدت شانه عمدتا ناشی از:

• آرتروز یا استئوآرتریت،
  • چسبندگی کپسول،
  • التهاب تاندون عضله دو سر بازویی
  • ناپایداری شانه
  • انواع روماتیسم ها و تومور های شانه

می باشد.

اما دردهای حاد و ناگهانی به دنبال ضربات واردشده به شانه، بلند کردن اشیاء سنگین، شکستگی و دررفتگی

Rotator Cuff ایجاد می شود.

دکتر-هومن-جولایی

🌸 علت بروز درد شانه چیست؟

بین عضلات و استخوان های شانه کیسه های کوچک آبی (بورس) وجود دارد که موجب تسهیل حرکت در دست می شود. آسیب رسیدن به عضلات و کیسه های کوچک می تواند موجب بروز درد در شانه شوند.

🌸 بورسیت شانه چیست؟

زمانی که کیسه های کوچک به دلایل بلند کردن اجسام سنگین و یا حرکات ورزشی دچار التهاب شوند، موجب بروز درد در شانه می شوند که به آن بورسیت می گویند.

خوشبختانه این مشکل درد و محدودیت حرکتی زیادی برای بیمار ایجاد نمی کند اما بیمار از یک درد مبهم شانه شکایت دارد و در بعضی از حرکات این درد شدید تر می شود ولی می تواند فعالیت های روزمره را به راحتی انجام دهد.

🌸 درمان بورسیت

این بیماران با یک دوره درمان کوتاه مدت مانند استراحت، تجویز یک سری از داروها و یا در نهایت تزریق های داخل مفصلی به طور کامل درمان می شوند.

اما مسئله اصلی زمانی رخ می دهد که تاندون شانه پاره می شود که معمولا این پارگی در دوحالت رخ می دهد:

حاد

این حالت معمولا در افراد جوان تر به دنبال یک فعالیت شدید ورزشی و افتادن رخ می دهد که فرد به طور ناگهانی دچار درد در شانه می شود.

مزمن

این حالت بیشتر به مرور زمان در افراد مسن تر در اثر استفاده بیش از حد از تاندون ها، اختلال خونرسانی و ایجاد استخوان اضافه در شانه رخ می دهد که تاندون ها آرام شروع به ضعیف شدن می کنند و به تدریج در بیمار علائم و درد مشاهده می شود.

درمان درد شانه  نیازمند مهارت بالایی می باشد دکتر هومن جولایی متخصص ارتوپدی در کرج  و جراح ارتوپد در کرج این درمان را با تخصص ویژه ای انجام می دهد. جهت مشاوره با دکتر هومن جولایی و رزرو وقت قبلی می توانید با شماره هایی که در داخل سایت است تماس حاصل فرمائید . همچنین می توانید به پیج اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

🌸 علائم مزمن پاره شدن تاندون شانه

• محدود شدن توانایی حرکتی دست فرد
  • ضعف عضلانی
  • درد های شبانه

🌸 درمان

زمانی که پارگی به طور کامل نباشد ابتدا برای درمان از روش های غیر جراحی استفاده می شود که عبارتند از:

• استراحت
  • محدودیت در حرکت فعالیتی
  • انجام حرکات فیزیوتراپی
  • استفاده از داروها
  • تزریق داخل مفصلی شانه

🌸 روش جراحی

زمانی که پارگی تاندون به طور کامل اتفاق افتاده باشد و بسیار حاد باشد نیاز به انجام جراحی است. که به دوروش انجام می شود:

• باز
  • بسته

این روش رایج ترین و پرکاربرد ترین روش جراحی در دنیا است که به آن آرتروسکوپی شانه می گویند.

آرتروسکوپی-شانه

سایر مقالات متخصص ارتوپد در کرج :

دیسک گردن چیست

جراحی دیسک کمر ممنوع