علت درد ستون فقرات چیست؟

هر مهره یک نشانه

درد در هر ناحیه ای از بدن می تواند خبر از  وجود یک اختلال در عملکرد آن اندام بدهد، درد در ناحیه ستون فقرات می تواند نشانه ی یک عارضه مهم و جدی در ستون فقرات باشد. با شناسایی نقاط درد ها می توانید علل آن را نیز کشف کنید و بعد با همکاری یک متخصص ارتوپدی به درمان آن بپردازید. با توجه به آماری که در دست داریم، کمردرد یکی از شایع ترین دلایلی است که افراد به پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه می کنند، هم چنین هر فردی حداقل یک بار دچار درد در ناحیه پشت و کمر شده است. به همین خاطر بر آنیم که در ادامه در خصوص دردهایی که از ستون فقرات نشات می گیرد بیشتر برای تان توضیح   دهیم.

علائم وجود عارضه ای در ناحیه ستون فقرات

• درد های عضلانی
  • دردی که قسمت پشت پا وجود داشته باشد.
  • در هنگام خم و بلند شدن، ایستادن یا راه رفتن این درد ها شدید تر شوند.

چه زمانی باید به یک متخصص ارتوپدی مراجعه کرد؟

معمولاٌ اگر طی چند هفته این درد ها ادامه دار شده باشند به پزشک متخصص مراجعه می کنیم و سعی می شود که با مراقبت هایی درد را تسکین دهیم و اگر بازهم بهبودی حاصل نشد به متخصص مراجعه کنیم تا درمان را پیش بگیریم. اگر چه دیر مراجعه کردن به پزشک می تواندعواقب بدی را برای تان رقم بزند اما مراجعه در هر زمانی باز هم می تواند به روند درمانی تان کمک کند.  در صورت عدم درمان کمر درد منجر به بروز مشکلات جدی در روده یا مثانه شود، هم چنین به می تواند تب، ضعف، بی حسی را به ارمغان بیاورد.

علت-درد-ستون-فقرات-چیست؟

علت درد ستون فقرات چیست؟

• انحطاط ستون فقرات
  • آسیب دیدگی یا پارگی در ناحیه نخاع و ستون فقرات
  • پوکی استخوان
  • بی نظمی در ساختار اسکلتی بدن
  • پارگی یا اسنداد در دیسک های کمر
  • عارضه آرتروز کمر، منجر به تنگی فضای اطراف نخاع م یوشد و درد در ستون فقرات ایجاد می شود.
  • بلند کردن اجسام سنگین وزن که موجب وارد شدن فشار یا پارگی رباط های ستون فقرات می شود.

چه عواملی می تواند افراد را در معرض خطر کمر درد قرار دهد؟

• افزایش سن: هر چه سن انسان بیشتر می شود و به پیری و فرسودگی بافت ها نزدیک می شود درد های بسیاری سراغ انسان می آید.
  • ورزش نکردن: از مهم عوامل تاثیر گذار و ایجاد عارضه های حرکتی است. زیرا در اثر عدم تحرک، عضلات شکم و کمر ضعیف می شوند و منجر به کمر درد می شود.
  • چاقی: اضافه وزن می تواند فشاری اضافی به کمر شما وارد کند در هنگام نشستن و برخواستن دردی در ناحیه کمر ایجاد می شود.
  • فعالیت های شغلی سنگین و نیمه سنگین
  • بلند کردن یا جابه جایی نادرست اجسام موجب کمر درد می شود.
  • شرایط روانی: افرادی که مستعد افسردگی و اضطراب هستند درد های عضلانی و کمر درد های بیشتری را تجربه می کنند.
  • سیگار کشیدن: باعث می شود جریان خون به سمت ستون فقرات پایین بروند و بدن را از انتقال مواد مغذی به دیسک ها باز می دارد، هم چنین روند بهبودی را کند می کند.

تشخیص عارضه های مربوط به ستون فقرات چگونه امکان پذیر است؟

با مراجعه به پزشک متخصص ارتوپدی و گزارش علائم مشاهده شده می توان به عارضه های ستون فقراتی پی برد البته تشخیص در ابتدا به صورت معاینه فیزیکی صورت می گیرد و در ادامه برای تشخیص های بالینی از طریق انجام اسکن و ام آر آی اقدام کنند.

دکتر هومن جولایی متخصص ارتوپدی در کرج و تهران درمان بیماری های زانو، لگن، ستون فقرات و… را با تخصص ویژه ای انجام می دهد. جهت مشاوره با دکتر هومن جولایی و رزرو وقت قبلی می توانید با شماره هایی که در داخل سایت است تماس حاصل فرمائید . همچنین می توانید به پیج اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

درد در ستون فقرات چگونه درمان می شود؟

برای درمان درد در ناحیه ستون فقرات پزشک ممکن است دارو درمانی یا فیزیوترراپی را برای بیمار تجویز کندو هر کدام به تنهایی یا مکمل یکدیگر می تواند راه حل خوبی برای درمان درد در ستون فقرات باشد.

اگر دو گزینه درمانی بالا پاسخگو کاهش درد ها نبود درنهایت به تزریق کورتیزون متوسل می شوند تا به عنوان یک داروی ضد التهاب قوی عمل کند  و التهاب شدید اطراف ریشه های عصبی را برطرف می کند و ممکن است در برخی موارد تزریق این دارو برای تسکین درد از طریق بی حسی انجام شود.

چگونه باید از درد در ستون فقرات پیشگیری کرد؟

ممکن است با یادگیری و تمرین مکانیسم مناسبی در برابر کمردرد یافت که موجب جلوگیری از درد و عود آن شد.

برای سالم نگه داشتن بدن باید به طور منظم ورزش کنید تا بدنی سالم و روح و روان شاد و آرامی داشته باشید.

ورزش و فعالیت های هوازی منظم که از آن دسته از فعالیت های است که پشت صاف نمی شود و موجب لرزش اندام های بدن نمی شود، م یتواند قدرت و استقامت کمر را افزایش دهدو به عضلات اجازه می دهد عملکرد بهتری داشته باشند.

البته باید افزود که در مورد هر گونه اقدامات و انجام فعالیت های ورزشی باید با پزشک و یا متخصص مربوطه صحبت کنید و تحت نظارت مربی مربوطه حرکات را صحیح انجام دهید تا عارضه جدیدی متوجه تان نشود.

با رعایت رژیم غذایی خود می توانید تناسب اندام داشته باشید و از افزایش وزن جلوگیری کنید. همانطور که می دانید افزایش وزن یکی از عامل اصلی کمر درد محسوب می شود.

از حرکاتی که موجب پیچ و تاب بدنتان می شود پرهیز کنید.

هم چنین باید به طور مداوم مورد چکاپ و آنالیز بدنی قرار بگیرید تا دچار عارضه ای در ناحیه ستون فقرات نشوید و در صورت تشخیص هر چه زودتر درمان را آغاز کنید تا روند بهبودی تسریع پیدا کند.

نتیجه گیری

با پیگیری درمان های ارائه شده می توان به مدیریت و کنترل دردهای مزمن و حاد ستون فقرات پرداخت.

حتی ممکن است فرد مجبور شود از تکنیک های آرامش بخش و یوگا برای حفظ روحیه و انگیزه درمانی و شادابی استفاده کند، حفظ نگرش مثبت به درمان بیماری می تواند در روند درمانی تاثیری مثبت بر جای بگذارد.