مراقبت های لازم پس از عمل تعویض مفصل لگن

🌸مراقبت های لازم پس از عمل تعویض مفصل لگن

برای آشنایی بیشتر با عمل تعویض مفصل لگن و محدودیت های پس از آن این مقاله را مطالعه کنید. مفصل لگن یکی از بزرگترین مفصل های بدن بوده و هنگامی که این مفصل دچار مشکل شود، تاثیر بسزایی روی کل بدن و توانایی انجام فعالیت های معمول می گذارد. در صورتی که این مفصل به دلیل آرتروز یا دیگر مشکلات احتمالی دچار آسیب شدید گردد، احتمالا این عمل به بیمار پیشنهاد می شود. در عمل جراحی جایگزینی لگن، جراح غضروف و استخوان های از بین رفته را از مفصل لگن برداشته و آن را با اعضای مصنوعی تعویض می کند. این عمل جراحی می تواند با کاهش درد لگن بیمار طی مدت طولانی و افزایش قابلیت حرکتی او همراه باشد. عمل جراحی تعویض لگن موجب کاهش درد بیمار، بهبود عملکرد مفصل، بازیابی نحوه راه رفتن عادی و دیگر حرکت های مربوط به این مفصل می شود. پس از انجام عمل تعویض مفصل لگن باید نکات زیر را رعایت کیند:

• مصرف کردن داروها مطابق دستور پزشک
  • استفاده از عصا یا واکر. برای استفاده درست و مناسب از عصا و واکر با پزشک خود مشورت کنید.
  • در هنگام بلند شدن از دسته صندلی استفاده کنید تا فشار کمتری به لگن وارد شود.
  • خودداری از خم شدن به جلو در زمانی که پاها در کنار هم قرار ندارند. در هنگام بلند کردن اجسام زانوهای خود را خم کرده و در حالت صاف بودن زانو اجسام را بلند نکنید.
  • از سریع راه رفتن بپرهیزید تا به لگن فشاری وارد نشود.
  • برای دستشویی رفتن از یک صندلی توالت بلند استفاده کنید.
مراقبت های لازم پس از عمل تعویض مفصل لگن

🌸چرا باید تعویض مفصل لگن انجام شود؟

معمول ترین دلیل برای عمل جایگزینی مفصل لگن مربوط به ابتلای این مفصل به آرتروز می باشد. همچنین پزشک ممکن است در شرایط زیر استفاده از این روش درمانی را برای شما تجویز نماید:

• ابتلا به آرتریت روماتوئید ( بیماری که موجب ایجاد درد، سفتی و ورم مفصل می گردد)
  • نکروز استخوان ( یک بیماری که موجب مرگ استخوان در محل مفاصل می گردد)
  • آسیب دیدگی مفصل لگن
  • تومور استخوانی که موجب شکستن مفصل لگن می شود.

در برخی موارد پزشک متخصص ابتدا از دیگر روش های درمانی مانند استفاده از ابزاهای کمکی همچون عصا در هنگام راه رفتن، استفاده از یک برنامه تمرینی، فیزیوتراپی و مصرف دارو استفاده می کند. این روش ها ممکن است موجب کاهش درد در ناحیه لگن و بهبود عملکرد آن ها گردد. با این حال گاهی اوقات این دردها باقی مانده و موجب دشواری در انجام فعالیت های روزمره شما می شود. در این صورت پزشک از عکس برداری رادیولوژی برای بررسی وضعیت مفصل های آسیب دیده استفاده می کند. اگر عکس برداری رادیولوژی، ایجاد آسیب در محل مفصل لگن را نشان دهد احتمالا شما نیاز به عمل جراحی تعویض مفصل لگن دارید.

دکتر هومن جولایی متخصص ارتوپدی در کرج  و جراح ارتوپد در کرج این درمان را با تخصص ویژه ای انجام می دهد. جهت مشاوره با دکتر هومن جولایی و رزرو وقت قبلی می توانید با شماره هایی که در داخل سایت است تماس حاصل فرمائید . همچنین می توانید به پیج اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.