کیست بیکر

کیست بیکر نوعی کیست تشکیل شده از مایع است که می تواند منجر به برانگیختگی یا احساس تنگی و فشردگی در پشت زانو شود. درد زمانی شدت می یابد که زانوها را فشرده و جمع کنید یا در حال فعالیت باشید.

کیست بیکر همچنین کیست پاپولیت نیز نامیده می شود و معمولا در اثر وجود مشکل در مفصل زانوی شما مانند آرتریت یا پارگی غضروف ایجاد می شود. در هر دو حالت زانوی شما می تواند شروع به تولید بیش از حد مایعات کرده و کیست بیکر ایجاد شود.

کیست-بیکر

اگر چه یک کیست بیکر می تواند موجب تورم و ناراحتی شما شود اما درمان آن می تواند تا حد زیادی کمک کننده باشد.

علائم کیست بیکر

در بعضی موارد کیست بیکر منجر به درد نمی شود و شما ممکن است متوجه آن نشوید ولی در صورتی که علائم زیر را دارید ممکن است کیست بیکر داشته باشید:

• تورم در پشت زانو و گاهی پاها
  • زانو درد
  • سفتی و ناتوانی به هنگام حرکت دادن زانو

علائم شما ممکن است در اثر فعالیت بیش از حد یا ایستادن طولانی مدت بیشتر هم شوند.

درمان کیست بیکر  نیازمند مهارت بالایی می باشد. دکتر هومن جولایی متخصص ارتوپدی در کرج  و جراح ارتوپد در کرج این درمان را با تخصص ویژه ای انجام می دهد. جهت مشاوره و رزرو وقت قبلی می توانید با شماره هایی که در داخل سایت است تماس حاصل فرمائید . همچنین می توانید به پیج اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

چه زمانی برای ملاقات به پزشک مراجعه کنید؟

اگر دچار درد و تورم در پشت زانوها هستید به متخصص ارتوپد مراجعه نمایید اگر چه ممکن است درد در پشت زانو نشانه ای از یک بیماری جدی تر از کیست بیکر باشد.

علل کیست بیکر

مایع روانکاری به نام سینوویال کمک می کند تا نوسانات زانو به آسانی انجام گیرد و اصطکاک بین قسمت های متحرک زانوی شما کاهش یابد.

اما گاهی زانوها مایع سینوویال را به مقدار زیادی تولید می کنند که منجر به تجمع مایع در پشت زانوی شما می شود و کیست بیکر تشکیل می شود. این اتفاق می تواند به دلایل زیر اتفاق بیفتد:

• التهاب مفصل زانو مانند انواع مختلفی از آرتریت
  • آسیب دیدگی های زانو مانند پارگی غضروف زانو

عوارض جانبی

به ندرت یک کیست بیکر پاره می شود و مایع آن بیرون می ریزد که می تواند منجر به بروز مشکلات زیر شود:

• درد شدید در زانو
  • تورم در ساق پاها
  • گاهی اوقات قرمزی در ساق پا و احساس پایین رفتن آب از ساق پا

این علائم بسیار شبیه به لخته های خون در رگ های پا هستند. در صورتی که تورم و قرمزی در ناحیه ساق پا دارید بهتر است هر چه سریعتر جهت ارزیابی به متخصص ارتوپد مراجعه نمایید.

تشخیص کیست بیکر

یک کیست بیکر اغلب با معاینه فیزیکی تشخیص داده می شود. با این حال به دلیل اینکه برخی از علائم کیست بیکر مانند بیماری های جدی از جمله لخته شدن خون یا تومور می باشد به همین دلیل متخصص ارتوپد ممکن است تست های تشخیصی زیر را انجام دهد:

• سونوگرافی
  • استفاده از اشعه ایکس
  • MRI

درمان کیست بیکر

گاهی اوقات یک تست بیکر خود به خود از بین می رود ولی در صورتی که کیست بزرگ باشد و باعث درد شود پزشک شما ممکن است درمان های زیر را توصیه کند:

• دارو درمانی: متخصص ارتوپد ممکن است داروهای کورتیکواستروئید مانند کورتیزون را به زانوی شما تزریق کند تا التهاب را کاهش دهد. این داروها می توانند درد را کاهش دهند اما می توانند از عود کیست بیکر جلوگیری کنند.
  • تخلیه مایع: پزشک شما ممکن است مایع را به وسیله سوزن از مفصل زانوی شما تخلیه کند که تحت عنوان آسپیراسیون با سوزن نامیده می شود و اغلب تحت سونوگرافی انجام می گیرد.

کیست بیکر همراه با استئوآرتریت معمولا با درمان آرتریت بهبود می یابد و در اغلب موارد انجام جراحی مورد نیاز نمی باشد.

دو + هجده =