درمان دیسک کمر

هر انسانی معمولا 26 مهره در ستون فقرات خود داشته که این مهره ها توسط صفحات انعطاف پذیری به نام دیسک بین مهره ای از هم جدا می گردند. برای آشنایی بیشتر با بیماری دیسک کمر و راه های درمان آن می توانید این مقاله را مطالعه کنید.

چنانچه به دلایل مختلف دیسک از قسمت عقبی خود دچار بیرون زدگی شود این قسمت بیرون زده روی نخاع یا رشته های نخاع فشار وارد می کند و موجب ایجاد درد در ناحیه کمر با انتشار به پاها می گردد. درمان بیماری دیسک کمر مطابق شدت این بیماری متفاوت است، در موارد شدید که بیرون زدگی دیسک بزرگ بوده و موجب فلج اندام های تحتانی یا بی اختیاری در دفع ادرار یا مدفوع می شود، عمل جراحی بایستی سریع انجام شود. در مواردی که با فتق دیسک کمر فلج مختصری انجام شده ولی به تدریج میزان فلج رو به افزایش است نیز بایستی سریع جراحی صورت گیرد. در دیگر موارد بیماران دیسک کمر معمولا به مدت یک هفته تا 10 روز به استراحت نسبی توصیه می شوند. برای کاهش درد می توانید از داروهای ضد التهابی مثل بروفن، ژلوفن و ناپروکسن استفاده نمایید که در اکثر مواقع در 5 الی 6 ماه پس از انجام این روش ها بیمار مبتلا به دیسک کمر درمان می گردد. ولی در صورت ادامه این عارضه ( حدود 100 درصد از افراد) بایستی عمل جراحی شود.

درمان دیسک کمر

دیسک کمر چه علائمی دارد؟

مهمترین علائم این عارضه درد کمر مخصوصا در ناحیه پشت ران و ساق پا می باشد و از دیگر علائم ابتلا به دیسک کمر گرفتگی عضلات ( اسپاسم) است. دیسک کمر در مراحل پیشرفته می تواند روی عصب پا تاثیر گذار باشد و سبب بی حسی آن شده و در صورت ادامه این روند پا حالت افتادگی ( drop foot) پیدا می کند. در مراحل پیشرفته این بیماری فرد دچار بی اختیاری ادراری و مدفوعی شده و در چنین حالتی باید عمل جراحی اورژانسی روی بیمار انجام گردد.

دکتر هومن جولایی متخصص ارتوپدی در کرج  و جراح ارتوپد در کرج این درمان را با تخصص ویژه ای انجام می دهد. جهت مشاوره با دکتر هومن جولایی و رزرو وقت قبلی می توانید با شماره هایی که در داخل سایت است تماس حاصل فرمائید . همچنین می توانید به پیج اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

عوامل موثر در ایجاد دیسک کمر

یکی از عوامل فشار شدید و ناگهانی مانند زمین خوردن یا بلند کردن اجسام سنگین است، از دیگر عوامل ایجاد دیسک کمر اعمال فشارهای کم ولی مکرر می باشد. زمانی که فرد به سمت جلو خم شده یا تنه را به یک سمت می چرخاند دیسک های کمر بیشتر به سمت عقب فشرده می شوند. بنابراین زمانی که فرد به صورت مکرر به جلو خم شده یا بارها با چرخش تنه مواجه باشد، احتمال فتق دیسک فرد بیشتر می شود.

تشخیص دیسک کمر

راه های تشخیص دیسک کمر عبارتند از:

• برای تشخیص پزشک معالج از بیمار مبتلا به کمر درد می خواهد تا دراز کشیده و پای خود را به صورت عمود بالا ببرد. تست SLR و معاینه انگشت شست و توانایی راه رفتن روی پنجه و پاشنه از مهمترین معاینه ها برای تشخیص دیسک کمر است.
  • انجام تست MRI
  • تست نوار عصب و عضله درتشخیص دیسک کمر
  • برای تشخیص دیسک کمر از میلوگرام و پرتونگاری استفاده می گردد که چندان رایج نمی باشد.

در آخر:

در صورتی که کمر درد دارید، از درمان سرخود پرهیز نمایید و نخست استراحت کنید و از بلند کردن و حمل اجسام سنگین خودداری کنید و سپس در صورت ادامه داشتن درد، تشدید آن و تکرار، حتما به متخصص ارتوپدی خوب مراجعه نمایید.

One thought on “درمان دیسک کمر

1. ناشناس - فوریه 12, 2021 در 4:14 ب.ظ