انحراف-شست پا

انحراف شست پا هالوکس والگوس

انحراف شست پا یا هالوکس والگوس یک وضعیت شایع است که در آن شست پا به سمت خارج و مرکز پا منحرف می‌شود. این مشکل می‌تواند باعث درد، تاولزدن و دشواری در راه رفتن شود. عوامل مختلفی از جمله ساختار پا، چاقی، سن و وراثت خانوادگی در بروز این مشکل نقش دارند. درمان‌های متنوعی از جمله استفاده از پد مخصوص، فیزیوتراپی و در موارد شدید جراحی وجود دارد. شناخت علل و درمان مناسب این مشکل اهمیت زیادی در بهبود وضعیت پا و افزایش کیفیت زندگی دارد که در ادامه این مقاله از سایت دکتر هومن جولایی به بررسی آن خواهیم پرداخت.

کج شدن انگشت شست پا نشانه چیست؟

کج شدن انگشت شست پا  نشانه درگیری فرد با بیماری شایع هالوکس والگوس است که عموما با درد و ناراحتی در ناحیه شست پا به خصوص بعد از فعالیت های طولانی و سنگین روزانه، تشکیل تاول و سفت شدن پوست پا،  سختی در راه رفتن و انجام فعالیت‌ها روزمره و ایجاد برای افراد همراه خواهد بود  که احتمال خطر درگیری فرد با دیگر اختلالات مشابه پا را افزایش میدهد.

هالوکس والگوس چه زمانی ایجاد میشود؟

انحراف انگشت شست پا در سنین مختلف ایجاد می‌شود، اما در سنین بلوغ و میانسالی احتمال ابتلا به آن بیشتر است. هالوکس والگوس در اغلب موارد از همان دوران کودکی و نوجوانی به دلیل عوامل ژنتیکی یا ساختار غیرطبیعی پاها ایجاد میشود. در دوران بلوغ و جوانی شروع بیرون زدگی انگشت شست پا به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش وزن شایع تر است. از طرف دیگر همچنین در میانسالی و سالمندی کاهش تراکم استخوان‌ها، استفاده طولانی‌مدت از کفش‌های نامناسب و سایر شرایط اینچنینی زمینه ساز جدی ایجاد هالوکس والگوس خواهد بود.

علائم انحراف شست پا هالوکس والگوس

مهمترین علائم این بیماری به صورت کج شدن انگشتان در ناحیه شست پا نمایان می‌شود که می تواند به صورت دوطرفه یا یک طرفه خودش را نشان دهد ولی در اغلب موارد به صورت دوطرفه و در هر دو پا خودی نشان می دهد. از نظر جنسیت آمار نشان می‌دهد بیشتر در خانم ها انحراف شست پا شایع باشد و گاهی این انحراف شست به قدری شدید است که باعث کج شدن یا انحراف در انگشتان کناری شست پا هم می‌شود. در دیگر موارد انحراف شست پا علاوه بر مشکلات ظاهری می تواند موجب بروز درد هم شود به طوری که بیمار از نظر راه رفتن دچار مشکل می شود و حرکات بیمار دچار اختلال می شود و توان فعالیت و راه رفتن طولانی مدت برای فرد وجود نداشته و گذران عادی زندگی دشوار می‌شود.

انحراف-شست پا

علل رایج انحراف شست پا

• همانطور که اشاره شد؛ عمده ترین علتی که منجر به بروز بیماری انحراف شست پا یا هالوکس والگوس می شود مسائل ژنتیکی و وراثتی است.
  • علت دیگری که موجب انحراف شست پا می شود و قابل پیشگیری نیز است، مربوط به صافی کف پا می شود. بسیاری از افرادی که دچار صافی کف پا هستند می توانند به انحراف شست پا دچار شوند به همین علت بررسی وضعیت پای اطفال بسیار اهمیت دارد چون ممکن است به دلیل صافی کف پا در سنین بزرگسالی مبتلا به هالوکس والگوس شوند بنابراین صافی کف پا نیاز به درمان دارد.
  • استفاده از کفش های نامناسب و پاشنه‌دار به خصوص در خانم ها می تواند منجر به انحراف شست پا نیز شود. این کفش ها اغلب دارای پنجه های جمع شده و نوک های تیز هستند که باعث جمع شدن ناحیه انگشتان پا و شست می شود و در دراز مدت می تواند سبب تخریب و کج شدن شست پا شود.

عوارض هالوکس والگوس یا انحراف شست پا

1. انحراف شست پا به‌ ویژه هنگام راه رفتن و انجام فعالیت‌های روزمره باعث ایجاد درد و ناراحتی در ناحیه شست پا می‌شود.
  2. به دلیل انحراف شست پا، ممکن است یک برآمدگی یا توده در محل اتصال شست به پا ایجاد شود.
  3. اصطکاک بین شست پا و کفش می‌تواند باعث تشکیل کال و تاول در این ناحیه شود.
  4. انحراف شست پا ممکن است باعث ایجاد محدودیت در حرکت و دشواری در راه رفتن شود.
  5. هالوکس والگوس می‌تواند زمینه‌ساز بروز مشکلات دیگری در پا مانند آرتروز، ناراحتی‌های کف پا و سایر مشکلات اینچنینی باشد.
  6. انحراف شست پا همچنین باعث ایجاد تغییر شکل نامطلوب در ظاهر پا می‌شود که برای برخی افراد نگران‌کننده است.

درمان انحراف شست پا در جوانان

اغلب در جوانان از درمان های غیرجراحی استفاده می شود زیرا انجام جراحی در جوانان مبتلا به هالوکس والگوس اغلب همراه با عود بیماری است بنابراین در افراد جوان مگر در موارد خاص از جراحی برای درمان انحراف شست پا استفاده نشده و استفاده از کفش هایی که قسمت جلویی آن پهن است، استفاده از کفش هایی که کف طبی دارند و فاقد کف خشک هستند، استفاده از ژل های لای انگشتی به منظور ایجاد فاصله بین انگشتان پا، مصرف قرص های غضروف ساز و کلسیم و انجام حرکات ورزشی مناسب در برنامه درمانی قرار خواهد گرفت.

درمان انحراف شست پا در افراد میانسال و مسن

در افراد مسن و میانسال در صورتی که انحراف شست پا شدید و همراه با درد باشد در اغلب موارد جراحی مورد نیاز است. جراحی هالوکس والگوس به این صورت است که ناحیه کج از شست پا استخوان تراشیده می شود و در نهایت برجستگی و قوز ناحیه پا اصلاح می شود. پس از جراحی انحراف شست پا اغلب نیاز به گچ گرفتن شست پا نیست. فقط تا دو هفته هم نیاز است بیمار از راه رفتن زیاد بر روی شست پای خود خودداری نماید. همچنین در صورتی که جراحی تحت نظر متخصص ارتوپدی حاذق و به شکل صحیح انجام گیرد احتمال عود بعد از آن بعید است.

📞 برای مشاوره و رزرو نوبت با شماره ۰۹۳۰۸۱۰۰۵۱۰ تماس بگیرید 📞

فیلم عمل جراحی هالوکس والگوس

truncate dir-rtl

جراحی اصلاح انحراف انگشت شصت پا

truncate dir-rtl

بعد از عمل جراحی اصلاح انحراف شصت پا

آتل شست پا جهت درمان هالوکس والگوس

آتل شست پا یکی از روش‌های درمانی رایج برای هالوکس والگوس یا همان انحراف شست پا است که با هدف  تثبیت پا در وضعیت صحیح و محدود کردن حرکت شست پا در جهت جلوگیری از پیشروی انحراف، کاهش درد و ناراحتی، جلوگیری از تشکیل کال و تاول و بهبود وضعیت ظاهری پا انجام می‌شود.

در مواردی که درمان محافظه‌کارانه با آتل موفقیت‌آمیز نباشد، ممکن است درمان جراحی نیز مورد نیاز قرار گیرد. در هر صورت، بررسی توسط پزشک متخصص ارتوپد و استفاده از آتل مناسب می‌تواند در درمان هالوکس والگوس مؤثر باشد.

درمان خانگی هالوکس والگوس

• آتل‌های شست پا استاتیک و دینامیک می‌توانند به تثبیت شست پا و کاهش درد کمک کنند.
  • تمرینات کششی برای عضلات و رباط‌ های اطراف شست پا می‌توانند انعطاف‌پذیری این ناحیه را افزایش دهند.
  • تمرینات تقویتی برای عضلات پا نیز می‌توانند به تعدیل انحراف شست پا کمک کنند.
  • کفش‌های دارای قوس مناسب و فضای کافی برای شست پا، می‌توانند از پیشرفت انحراف جلوگیری کنند.
  • ماساژ ملایم ناحیه شست پا و استفاده از کمپرس سرد و گرم می‌تواند به کاهش درد کمک کند.
  • اضافه وزن می‌تواند فشار بیشتری بر روی شست پا وارد کند و انحراف را تشدید کند.
  • انجام تمرینات پیلاتس و یوگا نیز می‌توانند تعادل و قدرت عضلات پا را بهبود بخشند.

درمان هالوکس والگوس بدون جراحی

برای درمان هالوکس والگوس (انحراف شست پا) بدون جراحی، می‌توان از روش‌های غیرجراحی زیر استفاده کرد:

• آتل‌ بندی شست پا
  • کفی‌های ارتوپدی
  • پد‌های انحرافی شست پا
  • کشش عضلات و رباط‌های اطراف شست پا
  • تقویت عضلات انگشتان و ساق پا
  • استفاده از کفش‌های دارای قوس مناسب و فضای کافی برای شست پا
  • کاهش وزن در صورت اضافه وزن
  • انجام ماساژ و استفاده از پک کمپرس سرد و گرم
  • استفاده از درمان‌های طب سوزنی و طب فشاری

*~ سوالات متداول درباره انحراف شست پا ~*

علت کج شدن انگشت شست پا چیست؟

ضعف عضلات، آسیب‌های قبلی، عدم تعادل پا و اختلالات ارتوپدی همراند کف پای صاف از علل شایع این اختلال است.

مشکلات شصت پای کج چیست؟

درد، تحرک محدود، ظاهر نامطلوب و ایجاد سختی در پوشیدن کفش از محدودیت های رایج هالوکس والگوس است.

قوز انگشت شست پا چه شکلی است؟

قوز انگشت شست پا یا همان هالوکس والگوس به صورت تحت زاویه دار و بیرون زده از کنار شست پا نمایان می‌شود.