درمان-آرتزوز-زانو

۱۰ درمان قطعی آرتروز زانو

درمان آرتروز زانو شامل طیف گسترده‌ای از رویکردهای دارویی و غیردارویی است که هدف اصلی آن‌ها کاهش علائم، بهبود عملکرد مفصلی و کندسازی پیشرفت بیماری می‌باشد. آرتروز زانو یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مفصلی است که با تخریب تدریجی غضروف مفصلی زانو همراه است. این بیماری می‌تواند درد، سفتی و محدودیت حرکتی را به دنبال داشته باشد و کیفیت زندگی افراد را به شدت تحت تأثیر قرار دهد
در این مقاله از سایت دکتر هومن جولایی قصد داریم در ارتباط با درمان های نوین آرتروز زانو مطالبی را ارائه دهیم. بیشترین سوالاتی که بیماران از جراح زانو می پرسند این است که آیا آرتروز زانو درمان دارد یا خیر؟در ادامه با ما همراه باشید تا در این رابطه مطالبی را برایتان شرح دهیم.

علت بروز آرتروز زانو

  • عوامل ژنتیکی
  • چاقی و اضافه وزن
  • سن
  • آسیب های ورزشی
  • فشارهای مکرر به زانو
  • ابتلا به برخی بیماری های متابولیکی
۰۰:۴۴
truncate dir-rtl

درمان آرتروز زانو

علائم و نشانه های آرتروز زانو

درد، یکی از شایع ترین علائم آرتروز زانو است. در برخی موارد، شدت درد به حدی می رسد که فرد قادر به انجام بسیاری از کارهای خود نخواهد بود و حتی هنگام خواب نیز درد احساس خواهد شد. استفاده ار عصا و واکر می تواند از فشار وارده به زانو و شدت درد کم کند. گاهی مفصل زانو به حدی سفت می شود که فرد قادر به خم و راست کردن زانوی خود نخواهد بود.
تشخیص آرتروز زانو، توسط متخصص ارتوپد و از طریق معاینه فیزیکی بیمار، بررسی علائم و نشانه ها از جمله تورم مفصل، میزان سفت شدن زانو، محدود شدن دامنه حرکتی زانو، شدت درد، و انجام تست های عکس برداری مانند سی تی اسکن و MRI امکان پذیر می باشد.

روش های درمان آرتروز زانو

در هر سن و شدتی درمان خاصی برای آرتروز زانو وجود دارد. درمان های اولیه ما اصولا درمان های دارویی است. که داروهای ضد پوکی استخوان مثل کلسیم یا داروهای غضروف ساز درمان های موثری در بین درمان های دارویی هستند.

۱- درمان دارویی آرتروز زانو

امروزه درمان های دارویی متفاوتی اعم از داروهای ضد التهاب، داروهای غضروف ساز، داروهای تقویت کننده استخوان و داروهایی که از طریق اثرات ضد پوکی که در استخوان ها ایجاد می کنند، به ترمیم بافت و در نهایت درمان آرتروز زانو کمک می کنند. این داروها اصولا داروهای موثر و بی خطری هستند و تکامل بسیار وسیعی یافته اند.

↫ فیلم درمان آرتروز زانو با دارو توسط دکتر هومن جولایی:

۰۱:۲۰
truncate dir-rtl

نتایج درمان دارویی آرتروز زانو

۲- اصلاح عادات روزمره

اصلاح عادات روزانه از مواردی است که در زندگی افراد جامعه باید مورد توجه قرار گیرد. استفاده از توالت فرنگی، خودداری از نشستن یا ایستادن به مدت طولانی و پوشیدن کفش های طبی و مناسب که به ناحیه مچ و زانو فشار وارد نکنند، نقش بسزایی در پیشگیری از آرتروز زانو دارد.

۳- ورزش و آب درمانی آرتروز زانو

انجام ورزش های مناسب و آب درمانی در درمان آرتروز زانو بسیار موثر می باشد. اصولا ورزش هایی که زانو را به صورت متوالی خم و راست نکنند در درمان آرتروز موثر هستند. همچنین برخلاف تصور عموم، کوهنوردی و دوچرخه سواری به بافت زانو صدمه زیادی می زند و می تواند باعث تخریب آن شود. بهترین ورزشی که به آرتروز زانو کمک می کند آب درمانی می باشد باعث تقویت مفصل زانو می شود. همچنین ورزش های هوازی مانند دویدن های آهسته و پیاده روی های طولانی مدت روی سطوح صاف به درمان آرتروز زانو و تقویت زانو کمک شایانی می کند.

↫ تاثیر ورزش بر آرتروز زانو از زبان دکتر هومن جولایی:

۰۲:۰۹
truncate dir-rtl

آرتروز زانو و ورزش

درمان نوین آرتروز زانو

امروزه تکنیک های جدیدی قبل از مرحله جراحی که مرحله نهایی درمان است، ابداع شده. این ها عملا باعث شده اند که نیاز بیماران به جراحی خیلی کاهش پیدا کرده و هدف از این تکنیک ها کم کردن نیاز بیمار ها به جراحی است. سه تکنیک عمده ای که امروزه توسط بهترین متخصص ارتوپد استفاده می شود عبارت است از:

  • استفاده از ژل های غضروف ساز
  • اوزون تراپی و استفادا از گاز اوزون
  • استفاده از سلول های بنیادی یا پی آر پی.

در پاسخ به این سوال که کدام یک از این روش ها مناسب تر است، می توان گفت با توجه به شدت آرتروز، سن بیمار و شرایط فیزیکی او پزشک متخصص ارتوپد بعد از معاینه کامل بهترین روش درمانی را در پیش خواهد گرفت.

۴- ژل درمانی آرتروز زانو

در این روش از غضروف های مایع و آمپول های غضروف ساز استفاده می شود که داخل مفصل زانو تزریق می شود. این روش در اغلب موارد در سه مرحله و هر دو هفته یکبار انجام می شود. این داروها از طریق نرم کردن حرکات در زانو و تحریک غضروف سازی عملکرد بسیار موفقی دارند. تزریق ژل های غضروف ساز برای درمان آرتروز بخصوص در کشورهای مدرن جزو روش های درمانی مطمئن بوده و از نظر سازمان غذا و داروی جهانی این ژل ها کاملا تاییدیه دارند و به صورت وسیعی از آن ها استفاده می شود. در کشور ما نیز این ژل ها در دسترس اند.
اما آیا این ژل ها عارضه ای برای زانو دارند؟ خیر، به دلیل اینکه داخل این ژل ها بافت کورتون وجود ندارد حتی اگر تزریق چندین مرتبه نیز صورت بگیرد، برای بیمار عارضه ای را به وجود نمی آورد. این ژل ها از طریق نرم کردن حرکت زانو (زیرا خودشان به نوعی غضروف مایع هستند) و تحریک غضروف سازی داخل مفصل به درمان آرتروز کمک می کنند.

↫ تزریق ژل DJD برای درمان آرتروز زانو توسط دکتر هومن جولایی:

۰۳:۰۳
truncate dir-rtl

درمان غیر جراحی آرتروز زانو تزریق ژل DJD

۵- اوزون تراپی برای درمان آرتروز زانو

استفاده از اوزون تراپی زانو به عنوان یک روش نوین بسیار گسترش یافته است. گاز اوزون نوعی گاز ترمیم کننده و ضدعفونی کننده می باشد که از خاصیت ترمیم کنندگی آن در درمان آرتروز زانو و درمان دیسک  کمر استفاده می شود. اوزون تراپی روشی بی خطر است و گاز اوزون پس از مدتی جذب بدن می شود به همین دلیل این روش در افراد جوان و کسانی که دردهای زانوی شدیدی ندارند استفاده می شود.

۶- درمان آرتروز زانو با سلول های بنیادی یا PRP

از تکنیک تزریق سلول بنیادی و درمان آرتروز زانو با تزریق پی آر پی در سال های اخیر استفاده بسیاری شده است و اثرات قابل توجه آن در درمان آرتروز های خفیف تا متوسط قابل مشاهده می باشد.

درمان آرتروز زانو با تکنیک های جراحی روز

در صورتی که تکنیک های بالا در درمان آرتروز زانو کمک نکنند، استفاده از جراحی توصیه می شود. همچنین با توجه به گسترش تکنیک های جراحی و به کار بردن وسایل جراحی و پروتزهای جدیدی که حتی در برخی موارد براساس جنسیت متفاوت هستند، درمان های پروتز زانو بسیار موثر هستند و بیماران رضایت لازم را به دست می آورند. پس از جراحی مفصل زانو بیمار می تواند به فعالیت های روزمره خود برسد حتی به راحتی از پله بالا و پایین برود. بیمار می تواند فعالیت ورزشی در حد معمول هم داشته باشد و از زندگی عادی خود لذت ببرد.

۷- جراحی تعویض مفصل زانو

در صورتی که مفصل دچار ساییدگی شود، اما تاندون ها و رباط های باقی مانده در شرایط مساعدی باشند، امکان تعویض این قسمت ها وجود دارد. در این شیوه جراحی، پروتز جایگزین قسمت های آسیب دیده غضروف و استخوان خواهد شد. جراحی تعویض مفصل زانو، یکی از شایع ترین جراحی ها در حوزه ارتوپدی می باشد.

۸- جراحی استئوتومی

زمانی که استئوآرتریت در مراحل اولیه باشد و تنها یک سمت زانو آسیب دیده باشد، استئوتومی توصیه می شود. در این شیوه جراحی، با برش و تغییر شکل تبیا و استخوان فمور از شدت درد و فشار وارده به مفصل زانو کاسته خواهد شد.

۹- آرتروسکوپی زانو

آرتروسکوپی زانو روشی است با کمترین میزان تهاجم که از طریق ایجاد برش های کوچک و ابزاری به نام آرتروسکوپ انجام می شود و در اصلاح پارگی مینیسک زانو بسیار موثر می باشد.

۱۰- سینووکتومی (Synovectomy)

در این شیوه جراحی، قسمت های آسیب دیده مفصل بعد از آرتریت روماتوئید، برداشته می شود تا ازمیزان درد و التهاب کاسته شود. پس از انجام جراحی، بیمار بایستی تمامی نکات گفته شده از سوی جراح را رعایت کند تا دوره نقاهت بهتری داشته باشد و سریع تر به زندگی عادی خود برگردد.

درمان قطعی آرتروز زانو چیست؟

همانطور که تا اینجای این مقاله اشاره شد، روش های مختلفی برای کنترل و درمان آرتروز زانو وجود دارد که بسته به شرایط و شدت بیماری در هرکس متفاوت است. به طور کلی درمان آرتروز زانو به صورت ترکیبی از روش‌های دارویی و غیردارویی انجام می‌شود تا به بهبود علائم و کیفیت زندگی بیماران کمک کند. اما اگر جایی خواندید یا کسی به شما گفت که فلان روش درمان قطعی آرتروز زانو است به هیچ وجه باور نکنید. تا به امروزی روشی به عنوان درمان قطعی آرتروز زانو وجود نداشته اما راهکارهای متعددی برای مدیریت علائم، کندسازی پیشرفت بیماری و در نهایت درمان آن وجود دارد که رایج ترین آن شامل درمان دارویی، فیزیوتراپی، تزریقات ارتوپدی و در موارد شدیدتر انواع روش های جراحی زانو است.

و در نهایت..

شما می توانید سوالات خود را در رابطه با آرتروز زانو از دکتر هومن جولایی متخصص و جراح ارتوپد در کرج، اندیشه و شهریار مطرح کنید و در اسرع وقت پاسخ سوال خود را دریافت کنید. همچنین می توانید از طریق راه های ارتباطی مانند اینستاگرام دکتر هومن جولایی با ایشان در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 12 =