دلایل و درمان درد گردن - دکتر هومن جولایی

درمان درد گردن + ۹ علت گردن درد

گردن درد در واقع به شکل درد و یا احساس ناراحتی که در ناحیه گردن، شانه و یا بازو بروز پیدا می‌کند. درد گردن می‌تواند هم به صورت خفیف و هم به صورت شدید خود را نشان دهد. البته ماهیت آن نیز می‌تواند کوتاه مدت و یا بلند مدت باشد! گردن درد عموما به راحتی با استفاده از روش‌های متنوع اعم از دارو درمانی، روش‌های خانگی از جمله کمپرس گرم و سرد، فیزیوتراپی و مواردی از این قبیل قابل حل و بهبود است. در مواردی که درد در این ناحیه بسیار شدید بوده و طولانی مدت ادامه پیدا کند بهتر است به متخصص مراجعه کنید. در این مقاله از سایت دکتر هومن جولایی شما را با روش های درمان درد گردن و ۹ دلیل رایج گردن درد آشنا خواهیم کرد.

چه زمانی دچار گردن درد می‌شویم؟

گردن درد یکی از شایع‌ترین عارضه‌هایی است که بسیاری از افراد در طول زندگی خود یک بار آن را تجربه کرده‌اند. معمولاً در بسیاری از موارد این درد در هنگامی بروز پیدا می‌کند که گردن در طولانی مدت در یک وضعیت نگه داشته شود. با این حال موارد زیادی وجود دارد که باعث بروز این عارضه می‌شود که عبارت‌اند از:

  • استرس
  • نگرانی بیش از حد
  • بد خوابیدن
  • تصادف
  • رگ به رگ شدن
  • کشیدگی گردن
  • افزایش سن
  • دیسک گردن

در بسیاری از موارد فرد می‌تواند با استفاده از مسکن‌های بدون نسخه و یا ورزش‌های کششی ملایم گردن، این درد را کاهش دهد. با این حال در صورتی که درد در این ناحیه ادامه پیدا کرد و شدت آن نیز بیشتر شد، معقول است به سراغ یک متخصص بروید.

علت درد رگ گردن چیست؟

درد رگ گردن می‌تواند علل مختلفی داشته باشد که برای آگاهی و هوشیاری شما در ادامه به بررسی متداول ترین دلیل درد رگ گردن پرداخته ایم. توجه داشته باشید که در صورت تداوم یا تشدید درد، توصیه می‌شود با پزشک متخصص مشورت کنید تا علت دقیق شناسایی و درمان مناسب هر چه سریع تر در پیش گرفته شود:

• تنش عضلانی

استرس، نگرانی یا ایستادن طولانی مدت می‌تواند باعث افزایش تنش و درد عضلات گردن و ناحیه رگ گردن شود.

• آرتروز گردن

فرسودگی مفاصل گردن با افزایش سن، می‌تواند باعث درد و التهاب در ناحیه رگ گردن شود.

• آسیب‌های فیزیکی

آسیب‌های ناشی از ضربه یا حرکات ناگهانی گردن مانند تصادف می‌تواند باعث درد رگ گردن شود.

• ناهنجاری‌های ساختاری

مشکلات مادرزادی یا اکتسابی در ستون فقرات گردن می‌تواند به درد رگ گردن منجر شود.

• عوامل نورولوژیک

برخی بیماری‌های عصبی مانند نوروپاتی یا تحریک عصب‌های گردن می‌تواند موجب درد در ناحیه رگ گردن شود.

علائم و نشانه‌های درد گردن

علائمی که درد گردن از خود نشان می‌دهد می‌تواند در هر فرد با فرد دیگری متفاوت باشد. به صورت کلی شایع‌ترین علائم گردن درد خطرناک عبارت‌اند از:

↲ درد و سفتی

یکی از ابتدایی‌ترین علامت‌های این عارضه داشتن درد و سفتی خفیف تا شدید در گردن، سر، شانه‌ها و قسمت فوقانی پشت و یا بازوها است.

↲ سردرد

سردردهای تنشی ممکن است به دلیل تنش و یا فشار بیش از حد در گردن و قسمت فوقانی کمر بروز پیدا کند.

↲ اسپاسم عضلانی

عضلاتی که در گردن وجود دارند به صورت غیر ارادی منبسط و منقبض می‌شوند که این امر به خودی خود می‌تواند باعث شروع ناگهانی حساسیت به لمس، درد و محدودیت حرکت در گردن شود.

↲ بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن

از دیگر علائم درد گردن می‌توان به بی حس شدن و یا سوزن سوزن شدن ناحیه گردن اشاره کرد. این امر می‌تواند نشانه تحریک و یا فشرده شدن عصب‌های گردن باشد.

↲ دشواری یا بلع دردناک

از دیگر علائم درد گردن می‌توان به دشواری در بلع اشاره کرد. این امر می‌تواند نشان دهنده عفونت در گلو و یا مری باشد که بهتر است در صورت مشاهده این موضوع به یک متخصص مراجعه کنید.

۹ دلیل رایج گردن درد

برخی از رایج‌ترین دلایلی که باعث بروز گردن درد می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- افزایش سن

با افزایش سن و گذر زمان خطر ابتلا به بیماری‌های متنوعی اعم از آرتروز گردن افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این موضوع افزایش سن می‌تواند باعث فرسوده شدن قسمت‌های مختلف گردن شود.

۲- آسیب گردن

وارد شدن هر نوع ضربه ناگهانی به ستون فقرات و یا ناحیه گردن می‌تواند باعث بروز گردن شدید شود.

۳- استرس ذهنی

از دیگر دلایل بروز این عارضه می‌توان به استرس‌های ذهنی اشاره کرد. استرس ذهنی می‌تواند عضلات ناحیه گردن را منقبض نگه دارد. این موضوع باعث سفتی و درد گردن می‌شود.

۴- استرس فیزیکی

در صورتی که فرد استرس فیزیکی داشته باشد و حرکات تکراری و یا فعالیت‌های شدیدی داشته باشد می‌تواند عضلات ناحیه گردن خود را تحت فشار بگذارد.

۵- وضعیت نامناسب ستون فقرات

هم تراز نبودن اعضای بدن با یکدیگر در هنگام نشستن، استراحت کردن و یا حتی خوابیدن، مطالعه کردن و… می‌تواند فشار زیادی بر روی مهره‌های گردن وارد کنند.

۶- رشد تومور

در موارد نادر دیده شده است که وجود تومور و یا همان کیست می‌تواند دلیل درد در این ناحیه باشد

۷- روماتیسم در ناحیه گردن

روماتیسم از دیگر دلایل رایج این عارضه به شمار می‌رود. این مشکل می‌تواند باعث تورم مفصل، درد و… شود.

۸- پوکی استخوان

پوکی استخوان از دیگر عارضه‌هایی است که ممکن است با افزایش سن به آن مبتلا شوید و باعث بروز شکستگی‌های کوچک در ناحیه گردن شود. این حالت در بسیاری از موارد در زانو و یا دست اتفاق می‌افتد؛ اما می‌تواند در گردن نیز به دلیل مشکلات ستون فقرات و یا مشکلات نخاعی بروز پیدا کند.

۹- فیبرومیالژیا

یکی از بیماری‌هایی که می‌تواند باعث گردن درد شدید شود، فیبرومیالژیا می‌باشد. فیبرومیالژیا حالتی است که درد ماهیچه بسیار شدیدی را به خصوص در ناحیه گردن و شانه ایجاد می‌کند.

روش‌های درمان درد گردن

در صورتی که در ناحیه گردن با درد خفیف تا متوسط رو به رو شده‌اید تنها کافی است کمی استراحت داشته باشید و درمان‌های خانگی اعم از ورزش‌های کششی، کمپرس و.. را امتحان کنید. این در حالی است که اگر درد ادامه پیدا کرد روش‌های زیر می‌توانند به یاری شما آیند:

۱- مصرف دارو

در صورتی که فرد درد شدیدی را در این ناحیه تجربه می‌کند با مصرف داروهای مسکن و شل کننده عضلات می‌تواند به سراغ درمان این درد برود.

۲- فیزیوتراپی

از دیگر روش‌های درمانی ساده می‌توان به فیزیوتراپی اشاره کرد. این روش با هدف تقویت عضلات، کاهش درد و پیشگیری از عود مجدد درد انجام می‌شود.

فیزیوتراپی درد گردن

۳- گردنبند طبی

درمان مؤثر برای این مشکل خرید یک گردنبند می‌باشد. این گردنبندها می‌توانند باعث ثابت نگه داشتن گردن در وضعیت صحیح شوند و از بروز هر نوع فشار اضافه به گردن جلوگیری کنند. لازم به ذکر است بهتر است این روش را به صورت خودسرانه انجام ندهید و برای استفاده از آن در مرحله اول با یک پزشک مشورت داشته باشید، زیرا استفاده طولانی از آن می‌تواند نتیجه معکوسی داشته باشد.

۴- تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS)

 از دیگر روش‌های موجود برای درمان درد گردن استفاده از روش تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست می‌باشد. در این روش پالس‌های الکتریکی بسیار جزئی برای کاهش درد به گردن انتقال داده می‌شوند.

۵- تمرینات کششی

حرکات کششی سبک می‌تواند به مشکلات گردن کمک شایانی کنند. در خصوص ورزش‌های موجود برای درمان این عارضه با فیزیوتراپیست مشورت داشته باشید.

تمرینات کششی گردن درد

۶- تزریق داروهای استروئیدی

تزریق داروهایی اعم از کورتیکواستروئیدی از دیگر روش‌های درمانی به شمار می‌رود. این تزریق در نزدیکی پایانه عصبی انجام می‌شود و باعث کاهش درد می‌شود.

۷- جراحی

در موارد بسیار نادر پزشک به ناچار باید عصب‌های موجود در گردن را آزاد کند. در این شرایط برای درمان سریع درد گردن، جراحی تجویز می‌شود. به این نکته توجه داشته باشید این روش در صورتی انجام می‌شود که روش‌های خانگی و دیگر روش‌های موجود برای درمان پاسخگو نبوده باشند.

چه زمانی برای گردن درد به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که گردن درد شما بیش از چند روز طول کشیده باشد بدون شک باید به سراغ متخصص بروید! علاوه بر این موضوع در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر فوراً به پزشک مراجعه کنید:

  • در صورتی که علائمی به غیر از سفتی گردن و درد در این ناحیه تجربه می‌کنید
  • در صورتی که سوزن سوزن شدن، درد شدید، بی حسی و یا ضعف در بازوها و پاها احساس می‌کنید
  • در صورتی که درد شدید ناگهانی بعد از آسیب دیدن گردن را تجربه می‌کنید
  • در صورتی که گردن شما به صورت ناگهانی سفت شده باشد و در بلند کردن هر دو دست خود به بالا مشکل دارید

درنهایت بدانید که…

درد گردن نمی‌تواند مشکل جدی ای را برای فرد به وجود آورد. البته در صورتی که درد در این ناحیه طولانی مدت باشد و یا به شیوه‌های متنوع درمانی پاسخ نداده باشد کمی نگران کننده خواهد بود. شما می‌توانید برای درد گردن خود به سراغ متخصص ارتوپد، فیزیوتراپی و طب فیزیکی بروید.

*~ سؤالات متداول درباره دلایل و درمان گردن درد ~*

علت درد رگ های گردن چیست؟

درد رگ‌های گردن می‌تواند به دلیل تنش عضلانی، آرتروز گردن، ضربه یا آسیب مکانیکی، مشکلات ساختاری ستون فقرات و بیماری‌های عصبی باشد.

چرا رگ گردن درد می کند؟

رگ گردن اغلب به دلیل تنش عضلانی، مشکلات مفصلی، آسیب‌های مکانیکی یا مشکلات عصبی درد می‌گیرد و نیاز به پیگیری توسط پزشک متخصص دارد.

آیا درد گردن خطرناک است؟

در بسیاری از موارد این عارضه خطری در پی ندارد؛ اما در صورتی که علائم این عارضه طولانی مدت باشد می‌تواند نشانه مشکل جدی ای باشد.

آیا درد در ناحیه گردن ربطی به قلب دارد؟

بروز گردن دردهای ناگهانی و شدید در حقیقت نشانه‌هایی از حمله قلبی می‌باشد.

زمان بهبود این عارضه چقدر است؟

زمان بهبود بیمار با توجه به پارامترهای متنوعی تعیین می‌شود. به عنوان مثال در صورتی که درد ناشی از استرس‌های فیزیکی و یا ذهنی باشد بعد از ۲ هفته به صورت کامل برطرف می‌شود.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 3 =