جراحی رباط صلیبی

عمل پارگی رباط صلیبی و مراقبت های بعد از آن

عمل پارگی رباط صلیبی معمولا در اثر آسیب شدید یا عدم درمان با سایر روش های غیر تهاجمی توسط متخصص ارتوپد توصیه می شود. همانطور که می دانید رباط صلیبی قدامی می تواند سبب حفظ ثبات و پایداری زانوها شود و در صورتی دچار آسیب شود می تواند عملکرد طبیعی فرد را دچار اختلال کند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه و کاندیدای جراحی پارگی رباط صلیبی آشنا کنیم، لذا تا انتهای همراه ما باشید.

۰۲:۳۲
truncate dir-rtl

چه بیمارانی نیاز به جراحی رباط صلیبی زانو دارند؟ ACL

عمل پارگی رباط صلیبی زانو برای چه افرادی مناسب است؟

به طور کلی، میزان آسیب پارگی، سن بیمار و کارایی بیمار از زانو می تواند کاندید عمل پارگی رباط موثر باشد. به طور کلی، افراد با شرایط زیر برای این عمل مناسب هستند:

  • افراد زیر ۴۵ سال
  • افراد با پارگی کامل رباط صلیبی
  • ورزشکاران حرفه ای
  • عدم درمان و بهبودی با روش های غیر تهاجمی و جراحی
  • برخورداری از سلامت جسمی و عدم ابتلا به بیماری های زمینه ای

عمل پارگی رباط صلیبی به چه افرادی توصیه نمی شود؟

سطح درد و شدت آسیب دیدگی از عوامل کلیدی در مورد نیاز یا عدم نیاز به جراحی است. در مواردی که درد شدت زیادی نداشته و پارگی نا کامل رخ داده است، عمل توصیه نمی شود. همچنین، در افراد مسن که امکان استراحت کافی داشته و یا از بیماری زمینه ای رنج می برند، ممکن است سایر روش های درمانی غیر جراحی موثر باشد.

عمل بازسازی رباط صلیبی

نکته قابل توجه این است که رباط صلیبی بعد از پارگی کامل توانایی ترمیم ندارد و حتی دوختن مجدد این رباط ها هم موثر نخواهد بود. این رباط ها مانند کش هایی عمل می کنند که بین دو نقطه با یک کشسانی مشخص از حرکت زانو به جلو و عقب جلوگیری می کنند.

بنابراین، زمانی که یکی از این نقاط دچار آسیب دیدگی می شود حالت کشسانی خود را از دست می دهد و به هیچ عنوان اتصال آنها به یکدیگر، باعث بهبود کارکرد و عملکرد آنها نمی شود. به همین دلیل متخصص ارتوپدی در آسیب های رباط صلیبی ترجیح می دهد این رباط آسیب دیده را به طور کامل بردارد و با یک رباط دیگر جایگزین کند، این عمل، بازسازی رباط صلیبی نامیده می شود.

عمل بازسازی رباط صلیبی

عمل پارگی رباط صلیبی چگونه است؟

در صورتی که آسیب دیدگی جدی باشد ممکن است نیاز به عمل پارگی رباط صلیبی باشد که به دو روش جراحی قدیمی و پیشرفته قابل انجام است. در هر حال، هدف از هر دو روش جراحی برداشتن رباط آسیب دیده است. امروزه جراحی مدرن رباط صلیبی به صورت بسته و یا در اصطلاح لیزری و توسط دستگاه ارتروسکوپ انجام می شود. در این روش نیاز به بستری شدن نیست و دوران نقاهت بیمار پس از جراحی بسیار کوتاه است. همچنین توصیه می شود پس از جراحی فیزیوتراپی انجام گیرد تا بهبودی زودتر حاصل شود.

عمل پارگی رباط صلیبی به روش بسته (آتروسکوپی)

از بین راه ها و انواع جراحی که برای درمان پارگی رباط صلیبی وجود دارد و استفاده می شود، می توان گفت محبوب ترین، بی خطر ترین و پر کاربرد ترین عملی که این روز ها انجام می شود، عمل بسته یا آتروسکوپی به کمک آرتروسکوپ است. در این روش جراحی، زانوی بیمار باز نشده و به صورت بسته جراحی می شود. پس از این عمل بیمار می تواند بعد از یک ماه به فعالیت عادی خودش و پس از ۳ ماه حتی به فعالیت حرفه ای ورزشی خود باز گردد.

عمل پارگی رباط صلیبی به روش باز

جراحی پارگی رباط صلیبی به روش باز با هدف بازسازی رباط صلیبی آسیب دیده بهکار گرفته می شود. در این روش، جراح برشی در ناحیه زانو ایجاد می‌کند تا دسترسی به رباط صلیبی مصدوم فراهم شود. سپس، رباط صلیبی آسیب دیده برداشته می شود.

بعد از جراحی، بیمار نیاز به توجه و مراقبت خاصی دارد. فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی برای تقویت عضلات و بازگشت به فعالیت های روزمره معمولاً پس از جراحی توصیه می‌شوند. مدت زمان بهبودی و بازگشت به کارهای عادی بستگی به جزئیات جراحی و وضعیت بیمار دارد، با این حال طول درمان جراحی های باز طولانی تر از عمل بسته است.

بعد از عمل رباط صلیبی

مراقبت های پس از عمل پارگی رباط صلیبی

مهمترین نکاتی که بعد از جراحی پارگی رباط صلیبی باید رعایت شود، عبارتند از:

  • پس از عمل پارگی رباط صلیبی نیاز است برای مدتی (حدود یک ماه) از زانو بند استفاده شود.
  • توصیه می شود تا ۱ ماه از عصا یا واکر برای راه رفتن کمک بگیرید.
  • پس از جراحی به دلیل تورم ممکن است درد داشته باشید که با مصرف داروهای ضد درد میزان درد و تورم کاهش می یابد.
  • بهتر است از روز بعد عمل شروع به راه رفتن کنید تا زانوهای شما زودتر عملکرد طبیعی خود را به دست آورند.
  • معمولا از روز سوم باید فیزیوتراپی را شروع کنید تا زانو سریعتر بهبود یابد.

بازگشت ورزشکاران پس از جراحی بازسازی رباط صلیبی

ورزشکاران بسیاری دچار پارگی رباط صلیبی می شوند که نیاز به بازسازی رباط دارند. ورزشکارانی که دچار آسیب ACL جدی شده بودند، به طور متوسط ۳ تا ۶ ماه پس از بازسازی رباط صلیبی می توانند به ورزش سنگین بازگردند. متخصص ارتوپد باید با توجه به میزان احتمال آسیب دیدگی های مجدد کمک کند تا ورزشکار به ورزش حرفه ای خود بازگردد.

توجه داشته باشید زانویی که تحت عمل جراحی قرار گرفته همواره مستعد آسیب های مجدد است و این آسیب های مجدد با جراحی های بزرگتر و باقی ماندن علائم های بیشتری برای بیمار همراه خواهد بود. به همین علت همواره در فعالیت های ورزشی احتیاط لازم را داشته باشید تا از آسیب مجدد جلوگیری شود.

۰۱:۳۶
truncate dir-rtl

رضایت فوتبالیست جوان از عمل پارگی رباط صلیبی

هزینه عمل پارگی رباط صلیبی

هر ساله هزینه عمل پارگی رباط صلیبی با توجه به شرایط خاصی تغییر می کنند. هزینه این عمل به موارد مختلفی نظیر؛ نوع عمل، دستمزد پزشکنوع بیمارستان (دولتی یا خصوصی)، داروهای تجویزی بعد از عمل و بیمه تحت پوشش بیمار بستگی دارد. پیشنهاد می کنیم که برای اطلاع از  هزینه دقیق عمل پارگی رباط صلیبی به پزشک خوب برای درمان پارگی رباط صلیبی مراجعه کنید، تا با بررسی شرایط شما هزینه را به شما اطلاع دهد.

عوارض عدم درمان پارگی رباط صلیبی

عدم درمان یا عمل نکردن رباط صلیبی باعث وارد شدن آسیب های جدی به مفصل زانو می شود و وضعیت را بدتر خواهد کرد. در صورت عمل نکردن رابط صلیبی، سطوح مفصلی و همچنین غضروف های منیسک تحت فشار زیادی قرار می گیرند که بیمار را در معرض فرسایش و آسیب غضروف قرار می دهد . در نتیجه پس از ۱۰ تا ۱۵ سال در اثر فرسایش غضروف دچار التهاب مفصل زانو می شود. همچنین، به دلیل اختلال دائمی در زانو، پارگی رباط صلیبی معمولاً با پارگی مینیسک زانو همراه است.

در ۸۰ درصد موارد، پارگی رباط صلیبی باعث آسیب به ساختار زانو می شود، ازجمله:

  • پارگی مینیسک داخلی (احتمال ۶۹%)
  • پارگی منیسک جانبی (احتمال ۴۹%)
  • آسیب غضروف (۲۰٪ تا ۵۰٪ احتمال وقوع)
  • التهاب ثانویه مفاصل زانو در نتیجه اختلال در عملکرد غضروف منیسک
  • آسیب رباط منیسک داخلی (مکرر)
  • آسیب رباط منیسک جانبی (نادر)
  • پارگی کپسول مفصل زانو

کلام آخر

عمل پارگی رباط صلیبی که با نام بازسازی رباط صلیبی شناخته می شود، روشی موثر برای پارگی های کامل، بخصوص در ورزشکاران، است. اگر در درمان سهل انگاری صورت گیرد و برای جراحی اقدامی نشود، طی مدت بسیار کوتاهی زانو دچار تخریب و دچار ضایعات شدید می شود. به طوری که حتی می تواند باعث پارگی منیسک و آرتروز زودرس در ناحیه مفصل زانو شود.

به همین علت افرادی که دچار آسیب و پارگی رباط صلیبی شده اند، به ویژه جوانان و وزشکاران، توصیه می شود حتما برای درمان و عمل بازسازی رباط صلیبی به بهترین متخصص ارتوپد مراجعه کنند.

مطالب مرتبط
6 Responses
  1. سلام
    آقای دکتر من ۲ سال پیش پام آسیب دید و بعد از معاینه توسط دکتر گفتن بدون اینکه به آم آر آی نیازی باشه باید عمل کنید الان یه مقدار عضله پشت ران پا و زانوم درد میکنه.
    لطفا راهنمایی کنید
    عمل لیزری چقد دوران نقاهت داره

  2. سلام خسته نباشین/ اقای دکتر من ۱ سال و نیم هست رباط صلیبی عمل کردم چون کلا زانوم خالی میکرد الان کامل خوب شده از لحاظ حرفه ای هم کار میکنم اما زانوم اوایل پاییز تا بهار حالت اینکه میبنده زانوم مثل بدنسازی روزهای اول میریم بدن مون میبنده ؛ زانوی پای منم اول پاییز سردی هوا تا بهار میبنده حالت اینکه یخ میکنه ، حتما باید ویکس بزنم تا حالت عادیش برگرده _ راهنمایی میکنیید برای همیشه از شر این بستن زانو خلاص بشم ممنون از شما

    1. سلام بر شما
      بهتره یک ام آر آی کنترلی انجام بدید تا وضعیت رباط بررسی بشه و روند درمان متمرکزتر پیش بره
      جای نگرانی نیست

  3. سلام
    بنده ۱۰ سال پیش زانوی راست خود رو عمل کردم ولی همون اوایل هم دچار پیچیدگی زانو میشدم الان هم درد زانو هستم ، آیا امکان داره دوباره عمل کنم که دیگه دچار پیچیدگی نشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − یازده =