عمل-تعویض-مفصل-زانو

هزینه تعویض مفصل زانو

آنچه می خوانید...

تعویض مفصل زانو یا آرتروپلاستی زانو ( Knee arthroplasty) نوعی جراحی بوده که با استفاده از آن سطح مفصلی استخوان های ران و ساق در مفصل زانو با یک سطح مصنوعی جایگزین می شود. برای آشنایی با عمل تعویض مفصل زانو و هزینه های آن می توانید این مقاله را مطالعه کنید.

در هنگام انتخاب زانوی پروتزی پزشک برخی موارد از جمله سن، وزن، سطح فعالیت و وضعیت سلامت کلی فرد را در نظر می گیرد. متخصص ارتوپد در برخی مواقع به دلیل بیماری های زمینه ای یا پوکی استخوان شدید مجبور به استفاده از نوع خاصی از مفصل های مصنوعی می شود که هزینه آن بالاتر از مفصل های معمولی است. هزینه تعویص مفصل زانو بسته به تجربه جراح، شرایط بیمار و بیمارستان یا کلینیک در افراد متفاوت است و برای تعیین هزینه دقیق عمل باید پزشک بیمار را معاینه کند. در شرایط فعلی بیمارانی که دارای بیمه های تکمیلی هستند یا بصورت رایگان و یا با هزینه بسیار کمی قابل جراحی هستند.

عمل-تعویض-مفصل-زانو-در-کرج
عکس جراحی تعویض مفصل زانو توسط دکتر جولایی در اتاق عمل

هدف از جراحی تعویض مفصل زانو

در مواقعی که به دلیل آسیب های زانو مفصل تخریب شده و دردهای شدیدی در آن به وجود می آید، فرد حتی در انجام فعالیت های ساده مانند بالارفتن از پله یا راه رفتن دچار مشکل می شود. اگر استفاده از داروها، تغییر سطح فعالیت های روزمره زندگی و استفاده از عصا نتواند مشکل بیمار را کاهش دهد آخرین اقدام تعویض مفصل زانو می باشد. تعویض سطح مفصلی می تواند مشکل درد زانو و تغییر شکل آن را برطرف کند. مهمترین هدف تعویض مفصل زانو رفع درد در زانو بر اثر ساییدگی و آرتروز، روماتیسم یا تخریب سطح مفصلی است. بدست آوردن دامنه حرکتی مطلوب در مفصل زانو و اصلاح تغییر شکل های ایجاد شده در زانو از دیگر علت های به کار گیری مفصل مصنوعی زانو می باشد. هنگامی که غضروف مفصل زانو به هر دلیلی تخریب شود، حرکت مفصل دردناک و مفصل دچار خشکی و محدودیت حرکتی می گردد. در این صورت می توان با تعویض سطوح مفصلی حرکات مفصل را بهتر و درد را برطرف کرد.

مزیت عمل تعویض زانو

عمل تعویض زانو درد بیمار را برطرف کرده و پای به شکل پرانتزی یا ضربدری بیمار را از بین می برد. دامنه حرکت مریض به طور کامل بدست می آید و نشستن و راه رفتن بیمار پس از این عمل به راحتی انجام می شود. این عمل موجب شده تا بیماربدون نیاز به کمک دیگران کارهای خود را انجام دهد.

مراقبت پس از عمل تعویض مفصل زانو

پس از عمل تعویض مفصل زانو بیمار در پای خود احساس سفتی و درد می کند. دریافت داروهای ضد درد به صورت داخل وریدی می تواند به کم کردن درد کمک کند. احتمالا بیمار در هنگام عمل جراحی بی حس کننده های موضعی طولانی مدت یا انسداد عصبی برای کاهش درد پس از عمل در یافت می کند. همچنین از داروهایی برای جلوگیری از لخته شدن خون استفاده می شود. بیشتر افراد فیزیوتراپی را در روز جراحی یا یک روز پس از آن شروع می کنند تا جریان خون به بافت های اطراف زانوی جدید را افزایش بدهند. بیمار بسته به نتیجه عمل جراحی تعویض مفصل زانو و شرایط پس از عمل از بیمارستان مرخص می شود.

در آخر: اگر قصد دارید جراحی ارتوپد انجام داده و یا عمل تعویض مفصل زانو انجام دهید، حتما به دکتر ارتوپد خوب و باتجربه مراجعه نمایید تا علاوه بر ماندگاری نتایج درمان، کمترین عارضه ای بعد از تعویض مفصل زانو و به کارگیری روش های درمانی آرتروز زانو تجریه نکنید.

دکتر هومن جولایی

جـــراح و متخصص ارتوپـــــدی