نقش-تغذیه-در-بیماری-آرتروز

تغذیه در بیماری آرتروز

تغذیه در بیماری آرتروز

نقش تغذیه در بیماری آرتروز چیست؟ آیا تغذیه مناسب در درمان آرتروز حائز اهمیت می باشد؟ در این مقاله دکتر هومن جولایی جراح ارتوپد به این سوالات شما پاسخ می دهند پس با ما همراه شوید.

بهترین-متخصص-ارتوپد-در-کرج
بهترین-متخصص-ارتوپد-در-کرج

بیماری آرتروز بسیار بیماری شایعی می باشد و بسیاری از افراد از درد آن رنج می برند. برای دردهایی مانند رماتیسم، درد مفصل و تاندون ها تنها استفاده از دارو و جراحی کافی نمی باشد و تغذیه مناسب بسیار حائز اهمیت می باشد و می تواند مسکن درد آرتروز باشد.

آرتروز دردی  است که از بین نمی رود و وقتی اتفاق می افتد که سلول های محافظ بدن به بافت های اطراف مفصل های استخوان بدن حمله می کنند .

بیشتر داروهای آتروز عوارض را کمتر می کنند و از از پیشروی بیماری جلوگیری می کند ولی درمان قطعی برای ان وجود ندارد.

به دلیل عوارض جانبی داروها، بیماران به درمان آرتروز از طریق تغذیه مناسب روی می آورند.

درمان آرتروز  نیازمند مهارت بالایی می باشد و لازم است بیمار قبل از این عمل با یک سری نکات مهم آشنا شود. همچنین نقش تغذیه در بیماری آرتروز حائز اهمیت می باشد.دکتر هومن جولایی متخصص ارتوپد و جراح ارتوپد  درمان آرتروز را با تخصص ویژه ای انجام می دهد. جهت مشاوره و رزرو وقت قبلی می توانید با شماره هایی که در داخل سایت است تماس حاصل فرمائید . همچنین می توانید به پیج اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

کاهش درد آرتروز با تغذیه مناسب

مطالعات نشان دادند چربی اشباع شده، التهاب عضلانی را  افزایش می دهد، استیک، کره و خامه می توانند باعث ایجاد درد آتروز شوند. چربی های امگا ۶ که در روغن های گیاهی یافت می شود هم می توانند التهاب عضلانی و درد مفاصل را زیاد کنند.

چربی های امگا ۳ که در ماهی سالمون، ماهی تن، ماهی توفو و روغن کانولا وجود دارد التهاب مفصل ها و درد آرتروز را کاهش می دهد. سلنیوم با عواملی که به بافت ها صدمه می زند مبارزه می کند.

طبق مطالعاتی که در دانشگاه آکسفورد انجام شده نشان داده که درد حدود ۴۰ درصد بیماران مبتلا به آرتروز با خوردن یک ماه کپسایسین کمتر شده است، ماده ای که در فلفل چینی یافت می شود. بنابراین با رژیم غذایی صحیح و دارو می توان درد آرتروز را تا حد زیادی کاهش داد.

نقش-تغذیه-در-بیماری-آرتروز
نقش-تغذیه-در-بیماری-آرتروز

آرتروز چیست؟

آرتروز در جوامع بشری بسیار شایع می باشد و به دردهای مفصلی یا بیماری مفصلی اشاره دارد. بیش از ۱۰۰ نوع آرتروز وجود دارد. افراد در تمامی سنین با جنسیت و نژادهای مختلف می توانند به آن مبتلا شوند. در حال حاضر بیش از ۵۰ میلیون بزرگسال و ۳۰۰۰۰۰ کودک به نوعی از آرتروز مبتلا هستند. این بیماری عمدتا در میان زنان و افراد مسن رایج می باشد.

دلایل ایجاد آرتروز

آرتروز به دلایل مختلفی ایجاد می شود که مهمترین آنها به شرح زیر هستند:

  • چاقی و اضافه وزن
  • شکستگی و آسیب های قبلی در مفاصل مانند زانو
  • افزایش سن
  • عدم تحرک کافی
  • برخی مشاغل سخت

تشخیص آرتروز

معمولا پس از معاینه بیمار توسط جراح ارتوپد، بیماری آرتروز تشخیص داده می شود ولی گاهی برای تشخیص قطعی نیاز به انجام مواردی مانند رادیوگرافی ساده، آزمایش خون، ام آر آی، سی تی اسکن و نوار عصب و عضله می باشد.

علائم آرتروز

این علائم می توانند به میزان و شدت کم، متوسط یا شدید باشند و گاهی به مرور زمان هم بدتر می شوند که برخی از آنها عبارتند از:

  • تورم و التهاب در مفاصل
  • احساس درد و سفتی در مفاصل
  • کاهش میزان حرکت
  • عدم توانایی انجام فعالیت های روزانه
  • مشکل در راه رفتن و بالا رفتن از پله ها

همچنین برخی از انواع آرتروز برروی قلب، ریه، کلیه و پوست هم تاثیر می گذارند و انواع مختلفی از آرتروز وجود دارد.

برخی از خدمات دکتر جولایی جراح ارتوپد به شرح زیر هستند:

تعویض مفصل زانو

آرتروسکوپی زانو

آرتروسکوپی لگن

تعویض مفصل لگن

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 − 1 =